Meer Artikelen

Google in strijd met Microsoft Office 2007

Google bindt de strijd aan met Microsofts binnenkort te verschijnen kantoorsoftware Office 2007. Het zoekbedrijf brengt een betaalversie op de markt van zijn zelfontwikkelde Office-kloon, inclusief VoIP.

500 miljoen om Vista aan de man te brengen

De lancering van Windows Vista gaat gepaard met één van de grootste marketingcampagnes ooit van Microsoft. De campagne kost naar schatting wereldwijd 500 miljoen dollar. De boodschap is bombastisch: Vista moet een wow-ervaring opleveren, vergelijkbaar met het kijken naar de val van de Berlijnse muur.

‘Microsoft faalt bij marketing Windows Live’

Microsoft faalt bij het in de markt zetten van internetdienst Windows Live. Dat is de mening van analisten van onder meer Gartner. Vorige week stelde Microsoft de verwachtte omzetgroei voor zijn internetdiensten flink naar beneden bij.

Windows Vista deels ‘Dutch Design’

Het uiterlijk van Windows Vista is voor een belangrijk deel bedacht door Nederlanders. Het ontwerpteam bestond uit zeven Nederlanders en werd geleid door landgenoot Tjeerd Hoek. Emerce sprak met Hoek. “Nederlanders kunnen, beter dan Amerikanen, techniek en creativiteit combineren.”

Microsoft via Xbox in IPTV

Softwarebedrijf Microsoft voegt IP-televisie toe aan zijn spelcomputer Xbox360 en brengt daarmee eind 2007 een multimediale set top box naar de huiskamers. In Amerika sloot het bedrijf distributieovereenkomsten met verscheidene televisienetwerken, in Europa werkt Microsoft aan IPTV samen met verscheidene telecomaanbieders.

Premium

Microsoft ontwikkelt Flash-killer

Microsoft heeft deze week een nieuwe webtechnologie WPF/E gelanceerd, die in de wandelgangen al een Flash killer wordt genoemd. Flash is ontwikkeld door Macromedia, dat tegenwoordig onderdeel is van Adobe, een belangrijke concurrent van Microsoft.

Half miljoen Nederlanders gebruikt chatbot

In Nederland hebben zo'n half miljoen gebruikers van MSN of Windows Live messenger één of meerdere chatbots in hun vriendenlijstje staan, zegt Microsoft tegen Emerce. Op dit moment zijn er ongeveer 20 Nederlandse chatbots beschikbaar voor de messenger platforms. Microsoft wil het gebruik van bots stimuleren en heeft daarom, om de vindbaarheid te vergroten, een chatbot tabblad ingericht in de messenger programma's.

Rode cijfers voor online activiteiten Microsoft

De online groep van Microsoft, met diensten MSN en Windows Live, heeft het laatste kwartaal flink verlies geleden. De groep telde een omzetdaling van vier procent vergeleken met een jaar eerder en een verlies van 136 miljoen dollar. De rode cijfers zijn enigszins geflatteerd, omdat Microsoft het laatste kwartaal flink investeerde in de online groep.

Microsoft koopt chatbotbedrijf

Microsoft heeft het Amerikaanse bedrijf Colloquis gekocht dat gespecialiseerd is in het maken van toepassingen die automatisch antwoorden geven op door internetters gestelde vragen. Bekend voorbeeld van zo'n toepassing is de chatbot, veelal een geautomatiseerde MSN-buddy. Microsoft gaat de bot-technologie van Colloquis vrij beschikbaar stellen aan makers van bots.

Premium

Titanenstrijd

De slag tussen Microsoft, Google, Yahoo, eBay en Amazon

Microsoft bundelt advertentiediensten

Microsoft heeft zijn advertentiediensten gebundeld in het nieuwe merk Microsoft Digital Advertising Solutions. Adverteerders die willen adverteren binnen MSN.nl, Windows Live, Xbox Live en Office Online krijgen voortaan te maken met dit nieuwe Microsoft-onderdeel. Microsoft maakte de nieuwe naam bekend tijdens de Advertising Week 2006 in New York.

Vraag- en antwoorddiensten zijn ‘booming’

Met de introductie van Windows Live Q&A deze week lijkt ook Microsoft in te zien dat vraag- en antwoorddiensten grote potentie hebben. Het bewijs van de interesse in Q&A diensten is geleverd door Yahoo. De dienst Yahoo Answers trok in juni volgens Comscore 12,3 miljoen unieke bezoekers. Ter vergelijking: de populaire videodienst YouTube trok in diezelfde maand 13,4 miljoen bezoekers.

Emerce weekoverzicht themaweblogs

Veilinghuis eBay start in Duitsland met een pilot om de online marktplaats naar het mobieltje te brengen. Bij een aantal Nederlandse postkantoren start een heel ander soort pilot: in vier postkantoren zijn schermen geplaatst als onderdeel van een narrowcastingproject. En Philips gaat RIFD chips leveren voor de paspoorten van de Fransen.

Premium

Microsoft serieus met in-game advertising

Microsoft gaat flink inzetten op in-game advertising. Tijdens een jaarlijkse ontmoeting met topadverteerders sprak het bedrijf zijn geloof uit in deze vorm van adverteren voor onder meer de Xbox Live, MSN Games en Windows Games. “Adverteerders moeten aan echte integratie in de gameomgeving denken,” aldus Robert Bach, baas van het onderdeel Entertainment and Devices van de softwaregigant.

Premium

Microsoft adCenter naar Nederland

Microsofts versie van Google AdWords gaat in de eerste half van 2007 van start in Nederland. Microsoft onderzoekt nog of en hoe ze particuliere sitebeheerders tekstadvertenties wil laten plaatsen op hun sites. Naar verwachting beëindigt Microsoft Nederland haar samenwerkingsverband met Yahoo Search Marketing in de loop van volgend jaar.