More artikelen

Muziekhandelaar schakelt niet zomaar over op internet

De muziekomzet in Nederland is wederom gedaald, meldt de NVPI. Enige hoop is er op de komst van "grootschalige online initiatieven". Nederlandse aanbieders zullen het lastig krijgen om op te boksen tegen partijen als Tiscali, MTV en waarschijnlijk MSN en Apple. "De drempel voor het verkopen van muziek via internet is niet al te laag", zegt Sony Nederland met gevoel voor understatement.

Stichting Brein: “Downloaden is diefstal”

De muziekindustrie is te traag bij het aanbieden van een legaal alternatief voor online muziek. De omslag van off- naar online blijkt erg groot, meent Paul Solleveld, directeur van entertainment branche-organisatie NVPI. Solleveld is een van de panelleden bij de discussie "Wat is muziek waard?" op de Emerce Industry Day , die op 21 juni in Amsterdam plaatsvindt.

Onzekere tijden voor cd-winkels

Het zijn spannende tijden voor muziekverkopers. Terwijl de afzet van albums en singles in fysieke winkels is gedaald, opent Wehkamp deze week vol goede moed een online "entertainmentshop." Free Record Shop slaagt er ondertussen niet in om een het concept "on-demand cd-branden" van de grond te krijgen. Welk verkoopkanaal zal straks als winnaar uit de bus komen?

NVPI: mogelijk regiocodes bij muziekdownloads

De vijf grote platenmaatschappijen kondigden vorige week een reeks initiatieven en allianties aan rondom legale muziekdownloads. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe het in de praktijk gaat uitpakken, aldus de brancheorganisaties NVPI en de NVGD in een reactie. De NVPI acht het mogelijk dat er een soort regiocodes komen om gebruikers in verschillende landen verschillende tarieven te berekenen.

Platenindustrie betitelt plan Napster als “pr-stunt”

Het plan van Napster om 1 miljard dollar te betalen aan de platenindustrie is "niet meer dan een pr-stunt", aldus de NVPI , die in Nederland de platenindustrie vertegenwoordigt. "Het bedrag van 1 miljard dollar is lukraak uit de lucht gegrepen. Het plan is alleen bedoeld om de publieke opinie voor zich te winnen", aldus woordvoerster Jonne Boesjes van de NVPI.