-

Gmail Sponsored Promotions: van bѐta tot nieuwe AdWords feature

In februari publiceerden wij vol enthousiasme een blogartikel over de zes highlights in Google AdWords-features in 2014 zoals door de zoekreus aan AdWords toegevoegd, en een vooruitblik op 2015. Over mijn persoonlijke nummer 1 mochten wij voorheen nog niet bloggen, maar wél testen – één van de voordelen van het Google partnerschap. Maar nu is het zover: Google’s Gmail Sponsored Promotions (GSP) komt naar verwachting op 27 juli uit de bѐta! Wat is het? Hoe herken je GSP-uitingen? Wat maakt het tot mijn nieuwe favoriete AdWords-feature?

GSP is, na jaren van AdWords-advertenties in Gmail, een nieuwe advertentiewijze binnen deze e-mailservice. Met GSP kun je in tekstformaat een ‘teaser-icoontje’, prijslabel of logo plaatsen in de mailbox, die op drie vaste plekken binnen de mailomgeving weergegeven kan worden. Je bent ze als Gmail-gebruiker vast wel eens tegengekomen, zonder te weten dat deze advertenties onderdeel zijn van de lopende bèta.

1. Reclame tabblad

In 2013 zijn er veel veranderingen doorgevoerd in de e-mailomgeving van Google. Zo verscheen de indeling Primair, Sociaal en Reclame in de interface, de zogenaamde ‘priority tabs’. In het Reclame-tabblad plaatst Google automatisch de nieuwsbrieven waarop de ontvanger geabonneerd is.

Deze verandering zorgt ervoor dat je nu niet eerst achttien nieuwsbrieven hoeft te wissen voordat de belangrijke e-mail boven ‘de vouw’ van het beeldscherm komt, het biedt ook mogelijkheden voor advertentiedoeleinden. In deze mailbox plaatst Google, boven de inkomende mails, met GSP, vetgedrukte boodschappen die zijn gemarkeerd als advertentie.

GSP-LeasePlan-Bank

2. Kop- of voettekst geopende mail

De ontvanger kan Gmail Sponsored Promotions tegenkomen boven en/of onder alle e-mails die geopend worden. Het is een tekstformaat dat vooraf wordt gegaan door een klein icoontje met een prijslabel.

3. Naast geopende mails

Een laatste plaatsing binnen de mailboxinterface kan zijn naast e-mail die is geopend. Normaal wordt uitgevuld met tekstadvertenties, maar nu is dit dus uitgebreid met een GSP-advertentie. Deze advertentie komt boven de eventuele tekstadvertenties.

GSP-framework

Na een klik op een van de drie advertentievormen, wordt er een e-mail geopend met de grote GSP-advertentie, de ‘extended ad’. De bovenstaande vormen kunnen dan ook gezien worden als links naar deze reclameboodschappen.

Deze advertenties zien er in veel gevallen uit als een e-mailcampagne/nieuwsbrief, maar ze kunnen naast reguliere HTML-opmaak ook gevuld worden met formulieren en video. De ontvanger kan de advertentie afwijzen, opslaan, doorsturen of aanklikken om naar de website van de adverteerder te gaan.

GmailSponosredPromotions4

Cross-device GSP

Een Gmail-gebruiker is vaak op meerdere apparaten ingelogd op z’n Gmail-account. Vandaar dat het mogelijk is om met GSP te doen aan cross device targeting. Je target de persoon, ongeacht het toestel dat op dat moment gebruikt wordt. Met een 44 procent open rate op mobiel en 60+ procent re-engage is dit een krachtige uiting, zou ik zeggen.

GSP-Powerstunt-iPhone-120x120

Prijsmodel en budget

Gmail Sponsored Promotions werkt op basis van CPC (Cost-Per-Click). De adverteerder betaalt zodra een ontvanger de teaser-advertentie opent (open-click) of op de promotie klikt. Je betaalt dus niet extra voor de gebruiker die vervolgens naar je website klikt (extended-click).

Bij het aanmaken van een GSP-campagne geef je, net als in AdWords, een budget op voor de campagne. Ook kun je een voorgesteld dagbudget inzetten, maar dit werkt niet zo strak als bij een normale AdWords-campagne. Onze verwachting is dat dit binnenkort naar behoren zal werken.

Strategie: GSP ideaal voor branding

Gmail Sponsored Promotions kunnen voor verschillende doeleinden worden ingezet. De basis is wel meer branding dan directe verkoop. Dit zou het voor een e-commerce partij bijvoorbeeld minder interessant kunnen maken.

GSP is perfect in de fases ‘Reach’ en ‘Engage’ van ons REAN-model. Wel kun je klanten targeten als ze bijvoorbeeld zijn ingeschreven voor een nieuwsbrief of anderszins op basis van e-mailadres, domein, etcetera.

GSP-REAN

Diverse, soms nieuwe targeting opties

Gmail Sponsored Promotions heeft verschillende targeting opties. Naast de gebruikelijke opties in het Display Netwerk, zoals leeftijd, geslacht, zoekwoorden en interesses, kunnen adverteerders ook targeten op e-mailadressen, taal, locatie, productaankopen, banen, device tijdens gebruik van Gmail en domeinen.

Met name de optie om te targeten op basis van domeinnamen is nieuw en biedt veel mogelijkheden. Zo kunnen adverteerders zich bijvoorbeeld richten tot gebruikers die mails krijgen van domeinen van concurrenten. GSP blijft push-marketing; ook al target je je doelgroep nog zo goed, de kans is zeer groot dat de gebruiker op het moment van lezen geen behoefte heeft aan jouw product of dienst.

Gedetailleerde rapportages

In het GSP-interface is precies terug te zien hoeveel gebruikers er zijn bereikt, hoeveel er geklikt hebben op een teaser of advertentie in het tabblad Reclame, hoeveel er doorgestuurd of afgewezen zijn en hoeveel verkeer de campagne de website gebracht heeft. Deze data is te zien per targetingoptie, advertentie/creative en op campagneniveau.

GSP-Oxxio

Best Practices voor Gmail Sponsored Promotions

  • Gebruik een duidelijke promotie/aanbieding voor het beste resultaat
  • (Split)test verschillende promoties
  • Target per campagne een specifieke doelgroep
  • Stel persona’s op om gerichtere proposities in te zetten, bijvoorbeeld per demografie in spaarbehoefte of voor verzekeraars die een ander aanbod willen tonen aan alleenstaanden dan aan gezinnen
  • Gebruik geen gezichten in de advertenties
  • Gebruik een duidelijke call-to-action en maak deze tijdelijk (loss-aversion). Geef het gevoel dat de ontvanger iets mist als deze niet binnen een in de advertentie genoemde periode tot actie overgaat.
  • Maak gebruik van formulieren/video in extended ads. De data uit deze webformulieren kun je exporteren als .csv en inzetten voor remarketing of nieuwsbrievenlijsten waarin je vermelden kunt via welke weg de gegevens ontvangen zijn waarop je remarketing inzet.
  • Vernieuw de creatives regelmatig. Onderstaand overzicht is van de LeasePlan Bank GSP-campagne. De resultaten na iedere, nieuw geüploade creative zijn overduidelijk.

GSP-New-Creatives

Waarom moet iedereen aan de slag met GSP?

Gmail Sponsored Promotions is een perfect medium voor branding. De targeting-mogelijkheden zijn oneindig en je kunt een grote doelgroep heel gericht bereiken. In creatives kun je ook enorm spelen met templates, formaten en inhoud.

GSP-waarom

De vraag of het geschikt is voor alle e-commerce partijen, is nog lastig te beantwoorden. Je betaalt tenslotte per ‘open’, iets waar je voor een webshop natuurlijk niet direct op scoort. De ondersteunende conversiewaarde mag echter niet worden onderschat!

Wij kijken er naar uit dat de zogeheten ‘rich snippet’, die in onze huidige bèta-campagnes niet ingezet konden worden, een veel prominentere rol zal gaan spelen als GSP straks echt wordt uitgerold. Ook verwachten wij dat Google de GSP-editor zal blijven uitbreiden met formats die nog geschikter zijn voor tablets en smartphones.

GSP-Devices-300x331

GSP-smartphone-300x350

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van Traffic Builders.

Deel dit bericht

9 Reacties

Dirk

Het lijkt erop dat dit artikel een (of twee?) jaar geleden geplaatst had moeten worden. Inmiddels kloppen bepaalde zaken gewoon niet meer. Zo kun je niet meer op functie-titel targeten, is er geen GSP interface meer en kun je tablet-users niet meer uitsluiten. Sinds enkele maanden is GSP namelijk geïntegreerd in de interface van Google AdWords. Hierbij zijn niet alle targeting mogelijkheden meegegaan.

Er wordt niks nieuws geroepen t.o.v. het eerdere artikel op jullie website (http://www.emerce.nl/best-practice/gmail-sponsored-promotions-beste-online-advertentiemogelijkheid-van-2014), dat dus al bijna 2 jaar oud is.. Kortom; heel vreemd artikel dit.

M

Idd Dirk, ik dacht ook al, wij draaien in 2013 al volop GSP campagnes.

M

*wij draaiden – excuus tikfoutje

Audrey Mudde

Beste Dirk,

Bedankt voor jouw reactie. Het klopt dat de interface nu niet meer beschikbaar is, dit was tot voor kort nog in beta en daarom mochten we hier (als Google Partner) eerder niets over publiceren. Het artikel stond al even klaar voor publicatie en helaas zijn een aantal anderen partijen zonder restricties vanuit een partnerschap wel in de gelegenheid geweest om GSP kennis te delen.

Dat GSP uit de beta is en nu voor alle online advertising consultants toegankelijk is, was voor ons reden om nog een keer aandacht te besteden aan Gmail Sponsored Promotions.

Leuk om te lezen dat jullie ook al vanaf 2013 volop GSP campagnes draaien. Delen jullie de mening dat het een van de leukste nieuwe features is? Of hebben jullie andere favorieten?

Audrey Mudde

andere partijen*

Dirk

Beste Audrey,

Oké, maar wat is dan nog de meerwaarde van dit artikel? Dat het al een tijdje klaar stond wil niet zeggen dat jij of Emerce er geen vertaalslag overheen had kunnen gooien? Het zou hetzelfde zijn als de Volkskrant nu zou publiceren dat het Nederlands Elftal het WK voetbal in 2014 heeft gewonnen. Is al een jaar oud en de informatie klopt niet. Flauw, maar toch. Ik zou het dan toch even redigeren als ik jou/Emerce was :-).

GSP is zeker een leuke feature, alhoewel ik liever met de oude interface was doorgegaan! Vond het campagne overzicht daar duidelijker en mis nu enkele targeting opties.

E-commerce is wat ons betreft overigens een absolute no-go. Verschillende tests gedraaid met allemaal een zéér teleurstellende ROAS. Wij zetten het alleen nog in voor lead-generation en branding.

Sjoerd

‘Naar verwachting 27 juli uit beta’. Wanneer je het artikel dan 28 juli plaatst is het wel fijn te weten of GSP inderdaad uit beta is of dat simpelweg deze zin was aangepast naar ‘yeah uit beta’.

Olaf

Ik vind de reacties eerlijk gezegd een beetje zuur.

@Audrey: ik vond je artikel zeer interessant en had nog nooit gehoord over deze (voor mij in ieder geval) nieuwe toepassing GSP.

En, misschien ben ik de enige die hier nog nooit van gehoord had, maar Audrey heeft mij er in ieder geval een groot plezier mee gedaan en ik zie hele interessante toepassing mogelijkheden !

Dirk

Ah oke, omdat jij nog nooit van GSP hebt gehoord is mijn reactie zuur. Helder. Feit is gewoon dat er onjuiste (misleidende?) informatie staat. En dat verwacht je niet op deze website waar kennis wordt gedeeld.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond