-

Gmail Sponsored Promotions: beste online advertentiemogelijkheid van 2014

Halveer CPO, verdubbel conversie. Als er een lijstje beste nieuwe online advertentiemogelijkheden van het jaar zou zijn, dan zou Gmail Sponsored Promotions hoog scoren. Na jaren van AdWords-advertenties in Gmail heeft Google dit jaar de mogelijkheden om te adverteren binnen de mail uitgebreid. Met Gmail Sponsored Promotions. Deze GSP’s zijn op verschillende plekken in Gmail terug te vinden.

Zoals bijvoorbeeld bovenaan het tabblad reclame:

GSPpromotie

Of aan de rechterkant naast een e-mail, in de vorm van een ‘teaser’-advertentie:

GSPteaser

Als er op een dergelijke advertentie wordt geklikt, opent zich een ‘Extended Ad’:

GSPextendead

Gmail-gebruikers kunnen de promotie doorsturen, afwijzen of erop klikken om op de bijbehorende landingspagina terecht te komen.

Prijsmodel
Gmail Sponsored Promotions werkt op basis van CPC (Cost-Per-Click). De adverteerder betaalt zodra een ontvanger op de teaser-advertentie of op de promotie klikt. Vanaf een CPC van vier eurocent. In het GSP-account is direct in te zien of het ingestelde bod voldoende is om de veiling te winnen.

Budget
Bij het aanmaken van een GSP-campagne geef je een budget op voor de gehele campagne. Ook kun je een voorgesteld dagbudget inzetten, maar dit werkt niet zo strak als het doet bij een normale AdWords-campagne.

Targeting
Potentiële klanten bereik je op verschillende manieren. Zo kun je targeten en/of uitsluiten op basis van geslacht, taal, locatie, netwerk, interesse, zoekwoorden, domein, aankopen, e-mailadressen en functie. En uiteraard ook op combinaties daarvan. Aan te raden is om verschillende targeting-methoden te gebruiken en te testen welke het beste werkt.

Rapportage
Vervolgens is precies terug te zien hoeveel users er zijn bereikt, hoeveel er geklikt hebben op een teaser of ad in tabblad reclame, hoeveel er doorgestuurd of afgewezen zijn en hoeveel clicks naar de website het heeft opgeleverd. Deze gegevens zijn beschikbaar per targetingoptie, per advertentie en op campagneniveau.

Best Practices

  • Gebruik een duidelijke promotie/offer voor het beste resultaat
  • Test verschillende promoties
  • Target per campagne een specifieke doelgroep
  • Gebruik geen gezichten in de advertenties
  • Gebruik een duidelijke call-to-action
  • Maak gebruik van formulieren/video in extended ads

Strategieën
Gmail Sponsored Promotions kunnen voor verschillende doeleinden worden ingezet. Denk aan cross- en upsell. Je kunt je klanten targeten als ze bijvoorbeeld zijn ingeschreven voor een nieuwsbrief of anderszins op basis van e-mailadres.

Daarnaast zijn GSP’s ideaal om nieuwe doelgroepen te bereiken. Door gericht in te kopen op woorden die voorkomen in e-mailberichten. Een voorbeeld? Denk aan de combinatie van {naam concurrent} en {abonnement}. Zodra ergens een abonnement afloopt, laat je op dat moment een advertentie zien met een concurrerende aanbieding.

Case
Voor MTV Mobile hebben we de GSP-campagnes ingericht op vier verschillende doelgroepen:

  • Zoekwoorden dicht bij de interesse van de doelgroep
  • Interessegebieden van de gebruikers in de doelgroep van de klant
  • Leeftijden 18 – 34 jaar
  • Domeinnaam waar de doelgroep in past of berichten van zou kunnen krijgen

Resultaten
De eerste resultaten mogen er zijn. Zo is het aantal conversies verdrievoudigd en is de CPO (Cost per order) gedaald met 40 procent.

GSP Resultaat

In de Auction-Summary-Report is verder te zien dat de aangegeven CPC van vier eurocent niet voor elke case het gewenste resultaat oplevert in de veiling.

GSP Acution

Eerste conclusie
De eerste resultaten zien er veelbelovend uit en smaken naar meer. Er is bovendien nog veel meer mogelijk om het optimale rendement uit Gmail Sponsored Promotions te halen. Testen met verschillende proposities, landingspagina’s, creatives, targeting, mobile, enzovoorts.

Om gebruik te maken van Gmail Sponsored Promotions moet je gewhitelist worden door Google. Vervolgens kun je aan de slag. Ik ben benieuwd of je mijn bevindingen deelt. En mocht je meer informatie willen ontvangen of vragen hebben, ik hoor het graag!

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond