-

Hoe ontwerp je de perfecte e-mail template? (deel II)

Bij het ontwerp- en bouwproces van een (nieuw) e-mail template moet je rekening houden met ontzettend veel zaken. Waar begin je? Welke elementen neem je wel of niet mee in het design? Je wilt immers niet dat je over een half jaar je ‘nieuwe’ template weer weg kan gooien.

In mijn eerste blogpost over het bouwen van de perfecte e-mail template omschreef ik de workflow en de technische aspecten. In deze blogpost geef ik concrete tips over content, op welke wijze je deze het beste vorm kan geven, maar vooral welke stappen je moet doorlopen om te zorgen dat de e-mail template vervolgens goed wordt gebouwd en je een product opgeleverd krijgt waar je direct mee aan de slag kan.

Wat wil je communiceren?

Veel marketeers spreken over ‘Content is koning’. Maar ik ben het daar absoluut niet mee eens. Designer Paul Rand sprak altijd over ‘a method of putting form and content together’ en daar sluit ik mij volledig bij aan. Want als je content op een verkeerde manier neerzet, kan dit soms zelfs averechts werken! Je moet dus bij het ontwerpen van je nieuwe e-mail template goed nadenken over wat voor type content je in de e-mail wilt plaatsen. Maar vooral ook op wat voor wijze je dit wilt vormgeven. Weet je welke informatie je allemaal kwijt wilt? En houd altijd in gedachten ‘less is more’. Want hoe meer je toevoegt aan een e-mail template design, hoe groter de kans dat er elementen in het ontwerp staan die later in de praktijk voor problemen kunnen zorgen. Of misschien nog wel erger, dat het gaat afleiden van de daadwerkelijke boodschap!

Een menu in een e-mail template is niet altijd handig

Eén van de eerste dingen die de meeste designbureaus als eerste tekenen of schetsen is een menu. Dit komt omdat dit (meestal) ook een heel belangrijk onderdeel is van de website. Maar dat betekent niet dat dit ook automatisch voor e-mail geldt. Helaas zie ik in vooral veel e-commerce e-mail templates bovenin een menu staan die linkt naar verschillende categorieën van de webshop.

Dit is misschien handig als je één e-mail naar alle records in je database stuurt omdat je niet weet wie precies wat interessant vindt. Maar als je echt succesvol e-mailmarketing wilt inzetten, moet je zo gesegmenteerd en persoonlijk mogelijk communiceren. Want hoe verwarrend is het niet als je een e-mail ontvangt met daarin een specifieke actie, maar het eerste wat je ziet een menu is die linkt naar alles behalve waar de actie (die daaronder staat) over gaat?

Wat ik met dit voorbeeld probeer duidelijk te maken is dat je bij het ontwerpen van een nieuwe e-mail template je constant moet afvragen ‘Heb ik dit element nodig? Kan het afleiden van mijn boodschap?’ En op deze wijze moet je vervolgens alle belangrijke elementen uit de e-mail template van je dromen gaan nalopen. Ik adviseer om dit altijd te doen door middel van lijstjes te maken.

Maak een lijstje

Om content in een juiste vorm te gieten, moet je eerst opsommen wat je precies in de e-mail template wilt hebben. Hoeveel tekst wil je kwijt? Welke (social share) buttons zijn voor jouw doelgroep belangrijk? Wil je afbeeldingen en iconen tonen? De antwoorden op al deze vragen kun je gemakkelijk verzamelen in een lijstje. Een voorbeeld:

Een simpel nieuwsartikel, wat heb je hier voor nodig?

  • Afbeelding
  • Titel
  • Tekst
  • Button

Vervolgens ga je dit bundelen in groepen:

  • Header
    • Afbeelding
    • Titel
  • Content
    • Tekst
    • Button
Wat moet je in de e-mail template kunnen wijzigen

In het laatste stadium ga je bepalen wat er allemaal aanpasbaar moet zijn. Is de breedte van een afbeelding vast of variabel? Wil je dat de titel en een afbeelding dezelfde link hebben, of hebben ze ieder een eigen link? Dit werk je vervolgens weer uit op je lijstje. In onderstaand voorbeeld heb ik gekozen voor één link op de afbeelding, titel en button.

  • Header
    • Afbeelding
      • Link 1
    • Titel
      • Link 1
  • Content
    • Tekst
    • Button
      • Link 1

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je lijstje te maken door een huidig of oud e-mail ontwerp erbij te pakken en te kijken wat daar nu precies allemaal inzit. Misschien kom je er dan wel achter dat je dingen mist, of dat er dingen overbodig zijn!

Tijd en kosten

Het designproces zoals ik nu in mijn twee blogposts heb geschetst zal veel langer duren dan een ‘ouderwets’ traject. En ja, dat zal je dus veel meer geld gaan kosten, maar dat is enkel in eerste instantie! Als je dit traject namelijk goed uitvoert en er de tijd voor neemt, zal je uiteindelijk een e-mail template of basis hebben die veel flexibeler is. Het ontwerp zal veel tijdlozer worden (als je de invloed van e-mail clients niet meerekent). Maar zolang de kern van de e-mails dezelfde boodschap(pen) blijft houden, zal de nieuwe e-mail template veel langer zijn werk goed blijven doen.

Maar omdat het simpelweg onmogelijk is om nu al te bedenken wat je in de komende tien jaar via e-mail wilt communiceren is het raadzaam om met losse objecten in je e-mail template werken. Op deze wijze kun je in de loop der tijd altijd objecten bij laten bouwen. Zodat je e-mail template langzaam mee kan blijven groeien en dat scheelt je een hoop kosten!

Een flexibel e-mail template is een must

Dan wil ik afsluiten met mijn laatste tip om eens in de zoveel tijd te kijken of de e-mail template nog wel ‘bij de tijd is’. Hoe vaak je dit moet doen verschilt natuurlijk per sector en doelgroep. In de online wereld zijn er vaker technische innovaties en persoonlijk vind ik dat e-mail daarin altijd mee moet worden genomen. Terwijl in de non-profit sector het minder belangrijk is om snel te anticiperen op technische innovaties als bijvoorbeeld een whatssapp integratie. Maar als e-mailmarketeer moet je standaard alle ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond