-

ANWB en Schiphol Parking verlengen customer journey

ANWB wil graag de betrokkenheid van leden vergroten door logische samenwerkingen aan te gaan die zorgen voor relevante content en aanbod. Zo werd Smart Parking samen met Schiphol Parking succesvol aangejaagd.

Dergelijke partnerships gaan verder dan het inzetten van de ANWB-kanalen voor een promotie. Ze zijn gericht op co-creatie en het gezamenlijk ontwikkelen van content en aanbiedingen die interessant zijn voor de leden van ANWB. Het achterliggende strategische doel is om de positionering van ANWB als autoriteit op de domeinen Vakantie, Vrije Tijd en Mobiliteit te verstevigen. Per domein brengen we de customer journeys van onze leden in kaart om te zien waar we al dan niet met partners waarde kunnen toevoegen.

Vakantieganger: van oriëntatie tot thuiskomst

Het vertrekpunt voor de samenwerking tussen Schiphol Parking en ANWB was de wederzijdse behoefte om de customer journey van vakantiegangers te verlengen. Op die manier bieden we leden meer voordeel en gemak in aansluitende producten en diensten. Voor Schiphol Parking is het een goede manier om in een vroeger stadium in contact te komen met de doelgroep, daarmee persoonlijk en relevant te communiceren, aanbiedingen te tonen en zo eerder conversie te realiseren.

Hoe maakt ANWB onderdeel uit van de customer journey van de vakantieganger? ANWB is sterk in het bieden van inspiratie via onze magazines. Oriëntatie en conversie vinden vervolgens idealiter plaats bij één van de zeven reisdochters (Pharos, SNP Natuurreizen, Fox Verre Reizen, Travelhome Camperreizen, Cruisetravel, ANWB Kampeerreizen, ANWB Ledenreizen) of via het online platform www.anwb.nl/vakantie.

Zodra de vakantie is geboekt helpt ANWB met het voorbereiden daarvan, door actuele informatie aan te bieden over de route, het verkeer, wet- en regelgeving en door middel van relevante producten en diensten, zoals Wegenwacht Europa Service. Wanneer die vakantie een vliegreis is met vertrek vanaf Schiphol, kan ANWB via de kanalen op de luchthaven langer onder de aandacht blijven van de leden. Denk aan billboarding, fastlanes voor ANWB-leden of exposure op één van de parkeerterreinen. Schiphol is juist sterk in de fase net voor vertrek en bij terugkomst. We vullen elkaar dus duidelijk aan in de customer journey.

Voorrang, voorrecht of voordeel

De samenwerking met Schiphol Parking valt onder ANWB Ledenvoordeel, een programma dat extra waarde creëert voor leden op basis van voorrang, voorrecht en voordeel. ANWB-leden ontvingen 15 procent korting op Schiphol Smart Parking. Het aantal boekingen is explosief gestegen vergeleken met 2016 en ver boven de doelstelling. Oorspronkelijk zouden we de actie in het eerste en vierde kwartaal houden, maar wegens dit succes is de samenwerking uitgebreid naar het gehele jaar. Wel hebben we ervoor gekozen de exposure via de ANWB Ledenvoordeel-kanalen in het tweede kwartaal te verminderen om zo het rendement te maximaliseren. De geboden korting ging van 15 naar 10 procent. Desalniettemin wisten we het resultaat van het eerste kwartaal te evenaren.

We zijn nu net begonnen met de actie voor het derde kwartaal. De vraag naar parkeren op Schiphol is dan sowieso hoog, dus is er voor een ander actiemechanisme gekozen, namelijk een tweede kop koffie gratis bij een Italiaanse koffiebar op Schiphol Plaza. Dit ondersteunt de boodschap van Schiphol dat passagiers gezien de drukte van het hoogseizoen bijtijds richting het vliegveld moeten gaan én dat het prettig vertoeven is op de luchthaven. De actie is net gestart, dus over het resultaat valt nog niets te zeggen.

Uitbouwen partnerships

Voor ANWB is de samenwerking met Schiphol illustratief voor hoe we door middel van relevante content en aanbod leden kunnen blijven binden. Er zijn nog genoeg mogelijkheden. Op het gebied van Vakantie en Vrije Tijd zien we bijvoorbeeld whitespots onder de regio- en citymarketingpartijen in Nederland en het buitenland. Denk aan inspirerende content over en aanbod naar bestemmingen die aantrekkelijk zijn voor ANWB-leden. Op het gebied van Mobiliteit zouden bijvoorbeeld interessante aanbiedingen kunnen worden gekoppeld aan de onafhankelijke tests die we uitvoeren. Momenteel zijn we druk bezig om per domein in kaart te brengen wat er ontbreekt en mogelijk is, waarna we vanuit ANWB Commercie & Partnerships de markt proactief zullen gaan benaderen om nieuwe partnerships af te sluiten. Wordt zeker vervolgd.

 

Headerfoto: fokke baarssen / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond