-

Brandfield lanceert eigen Boutique in Amsterdam

De Brandfield Boutique in de Amsterdamse binnenstad is een feit. Het is de tweede stenen vestiging, naast die van vlaggenschip Groningen, in de missie om meer fysiek aanwezig te zijn. “De juweliersmarkt is nog vrij traditioneel en kent weinig omnichannel-spelers. Als pionier zie ik het als onze taak om de markt flink op te schudden,” aldus algemeen directeur Jacco Tas.

Waar veel online spelers liever eerst experimenteren met een pop-up store, is de winkel van Brandfield niet van tijdelijke aard. Elke keuze die het bedrijf maakt is voor minimaal drie jaar. Ook de opening van de Boutique in de Runstraat is een strategische beslissing. “Hier shoppen mensen die écht iets vernieuwends willen. Als je erin slaagt om dit publiek voor je te winnen, dan weet je dat dat het elders ook lukt.”

Tot dusver slaagt Brandfield erin om jaarlijks met minimaal honderd procent te groeien. Vorig jaar won het bedrijf een gouden FD Gazellen Award en stond het op de zestiende plek in de Deloitte Technology Fast 50. Sinds de komst van het eerste fysieke verkooppunt in de Groningse binnenstad in 2013 lopen online en offline continu in elkaar over.

Zo was het bedrijf één van de eerste spelers die een Touch Kiosk, een webzuil met hierop het complete assortiment van de webshop, middenin de winkel zette. Hoewel leveranciers in het begin wat terughoudend waren over de verkoop via internet, merkt Jacco dat de doelgroep zich steeds meer oriënteert door een mix van online en offline kanalen te gebruiken. “Ook is het voor ons simpelweg onmogelijk om zonder deze koppeling ons gehele assortiment van ruim 15.000 artikelen te tonen.”

Fysieke aanwezigheid voor een nog sterker merk

Brandfield biedt haar klanten via de webshop de keuze uit meer dan 15.000 style items zoals zonnebrillen, sieraden, horloges en tassen van zo’n 170 merken, maar heeft hiervoor geen exclusiviteit. Het bedrijf streeft daarom naar een voorkeurspositie ten opzichte van andere aanbieders, zowel bij de klant als de leverancier. In Amsterdam is het bedrijf één van de drie spelers die de populaire Buddha to Buddha-sieraden in haar winkel mag aanbieden. “Door samenwerkingen als deze kunnen we Brandfield nog steviger in de markt zetten.”

Waar in thuisstad Groningen het bieden van een compleet assortiment centraal staat, draait het in Amsterdam om het creëren van een beleving. In de Runstraat heeft Brandfield een krappe dertig vierkante meter tot haar beschikking. De webzuil vind je er daarom niet terug. Wel worden er diverse online kanalen geïntegreerd in de winkel, waaronder een groot scherm waar continu de favoriete Instagram-foto’s worden getoond. “Hiervoor werken we samen met een groot aantal bloggers en vloggers. We proberen graag nieuwe dingen uit. Want alleen door voorop te lopen en écht te durven experimenteren, kun je uitgroeien tot een prominente (r)etail-speler.”

Brandfield winkelVan koeriers naar vrachtwagens

Nog geen drie jaar geleden kwamen koeriers aan het einde van de dag de pakketjes ophalen. Inmiddels verwerkt het bedrijf ruim 200.000 orders op jaarbasis en zijn dit vrachtwagens geworden. Om alles in goede banen te leiden, maakt Brandfield gebruik van een koppeling tussen Magento Enterprise en Exact Online, gemaakt door Dealer4Dealer. Voor de realisatie van de webwinkel is MediaCT vanaf het prille begin aangehaakt. “We vinden het belangrijk dat technisch alles feilloos werkt. Voor ons is het bijvoorbeeld essentieel dat de voorraad in de webshop niet afwijkt van de werkelijke voorraad. Merken als Cluse en Buddha to Buddha hebben een enorme fanbase. Wanneer zij acties voeren, zorgt dit voor een enorme toename in het aantal bezoekers en de bestellingen.”

Over het aantal bestellingen heeft het bedrijf ook zonder acties niet te klagen. Met de huidige groei behoort Brandfield tot de 1 procent-doelgroep van Exact Online. Er zijn maar weinig bedrijven die zoveel orders verwerken en de functionaliteiten van Exact Online zo intensief gebruiken. Om ook dit jaar weer sterk te groeien, zal het bedrijf continu moeten doorontwikkelen. De Brandfield Boutique en de nieuwe website, die binnenkort wordt gelanceerd, zullen hier volgens Jacco zeker aan bijdragen. Hij beaamt dat de doelstellingen steeds uitdagender worden, maar door de inzet van extra fysieke verkooppunten verwacht hij dat het aantal aankopen sterk zal toenemen. “Het moet heel gek lopen als we 2017 niet zullen afsluiten met mooie groeicijfers.”

Dit bericht is 259 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond