-

Claim je autoriteit met Google Authorship

Google weet al veel door alle websites die het indexeert. De zoekmachine wil natuurlijk meer weten. Met Google Authorship is er een manier gevonden om meer informatie te bieden alvorens de zoeker naar een website klikt. Auteurs en uitgevers profiteren ook: zij kunnen zich beter profileren en zo de zichtbaarheid van hun content verhogen. 

Weet jij wat Google Authorship is?
Ja: Een manier om je auteurschap (en je online autoriteit) op een zichtbare manier te verbinden aan content die door Google wordt gevonden.
Nee: Als je content maakt of laat maken, is het belangrijk om de toelichting te lezen.

Toelichting: Simpel gezegd is Google Authorship een stukje code waarmee je kunt aangeven dat jij de auteur bent van een stuk tekst op een website. Door die code herkent Google dat jij de schrijver bent van de content. In de zoekresultaten kan dat bij de Snippets worden weergegeven. Dit gebeurt in de vorm van een afbeelding van de auteur uit zijn of haar GooglePlus-profiel. Zie voor meer info over de voordelen van Rich Snippets. 

En voor wie het interessant is?
Ja: Voor iedereen die online onder zijn persoonlijke naam publiceert.
Nee: Voor auteurs, maar ook voor uitgevers die zijn schrijvers aan de juiste content wil verbinden.

Toelichting: Auteurs, bloggers en uitgevers hebben belang bij de juiste inzet van Google Authorship. Want zoekresultaten met daarbij een foto van de auteur leveren in de regel meer kliks op. Vergelijk het met de naam van de redacteur in een stukje in de krant: een item waarbij de naam van de auteur wordt genoemd, wordt toch hoger aangeslagen dan een artikel waar alleen ‘van de redactie’ bij staat.

Weet je waarom Google Authorship is uitgevonden?
Ja: Met die informatie kun je nog beter inspelen op de kansen. Door bijvoorbeeld te zorgen voor een goede GooglePlus-profielfoto.
Nee: In de toelichting lees je meer over het waarom.

Toelichting: Google wil telkens meer weten over de content die het indexeert. Zo moeten zoekresultaten steeds beter aansluiten op de werkelijke vraag van de zoeker. Hierbij komt ook semantisch zoeken om de hoek kijken: het volstaat voor de zoekreus niet langer om domweg ingetikte woorden met content te matchen; het gaat ook om de autoriteit van de maker van die content. Vaststellen wie een stuk heeft geschreven, is weer een stap in de goede richting.

Heb jij Google Authorship al geactiveerd?
Ja: Lees toch even de toelichting, daar staat ook iets in over gastbloggen.
Nee: Het is niet ingewikkeld en de mogelijke voordelen zijn groot. Zie de toelichting. 

Toelichting: Om Google Authorship te activeren, heb je allereerst een GooglePlus-profiel nodig. Vervolgens een stukje code dat je in je website plakt bij artikelen van jouw hand. Tot slot moet je in je GooglePlus-profiel aangeven dat je bijdragen levert aan de bewuste website. Schrijf je ook voor andere websites? Dan geldt dezelfde werkwijze. Overigens wordt er gefluisterd dat je autoriteit verwatert als je je auteurschap weer aan teveel sites verbindt. Zie hier voor meer info.

Of wil je eerst weten wat de voordelen zijn?
Ja: Verstandig, de toelichting lezen is een eerste stap.
Nee: Sla deze stap over en ga naar de volgende.

Toelichting: Je openbare GooglePlus-artikelen en alle sites waarvoor je ‘Auteurschap’ hebt opgegeven, worden geïndexeerd door Google. Daarmee krijg je bij alle resultaten van artikelen van jouw hand je afbeelding te zien, met eventueel informatie over het aantal volgers op Google+. Over het algemeen klikken mensen eerder op zoekresultaten met afbeeldingen erbij. Het levert je dus een betere zichtbaarheid en waarschijnlijk ook meer kliks op.

Punt is wel dat Authorship alleen werkt alleen in Googles zoekmachine. Mochten andere soortgelijke initiatieven opstaan, dan moet je al je huiswerk mogelijk weer opnieuw doen. Het is dan ook jammer dat Google niet voor een open standaard heeft gekozen heeft.

Een best practice nog?
Ja: Een CTR van meer dan drie procent is mogelijk.
Nee: Je bent al overtuigd, mooi zo. 

Toelichting: Voor dit artikel spraken we met GooglePlus-specialist Brendan Thesingh. Volgens eigen zeggen genereerde hij de afgelopen drie maanden 19.590 vertoningen van zijn auteurschap in Google, dit leverde 619 doorkliks naar de bewuste pagina op. Een CTR van 3,1 procent dus. Deze getallen kun je voor je eigen auteurschap vinden in Googles Webmaster Tools, onder Labs.

Wil je controleren of je alles goed hebt ingesteld?
Ja: Ga naar Google en zoek op je naam. Controleer de zoekresultaten die je artikelen tonen.
Nee: Zelfvertrouwen is belangrijk voor een auteur. Maar een toelichting kan nooit kwaad, toch?

Toelichting: In principe zul je het al moeten zien als je in Google op je naam zoekt. Er zullen dan namelijk artikelen van je tevoorschijn komen. Ook kun je in Google Webmaster Tools kijken of er resultaten worden getoond met jou als auteur. Het Tools-account moet dan overigens wel hetzelfde zijn als het account dat aan je GooglePlus-profiel hebt gekoppeld.

Alles uit Authorship halen?
Ja: Dan is er werk aan de winkel.
Nee: Bewaar dit artikel.

Toelichting: Zorg naast een persoonlijk GooglePlus-profiel voor een lokale bedrijfspagina en koppel beide aan je eventuele YouTube-account(s). Een volgende stap is dan om Google Hangouts te organiseren en die via Google+, YouTube en je blog c.q. site te promoten. Deze accounts zijn los al goed voor je SEO en gecombineerd leveren ze nog meer op. Voor een individu of klein bedrijf zijn deze stappen redelijk eenvoudig zelf toe te passen. Voor grotere organisaties is het handig om eerst advies in te winnen.

* Dit artikel is tevens gepubliceerd in het aprilnummer van Emerce magazine. (#130)

Foto: Yuri_samoilov (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Jaap Melchels

Goed stuk! Aanvullend: controleren of je alles goed hebt ingevuld kun je het beste doen met de Google structured data testing tool (http://www.google.nl/webmasters/tools/richsnippets).

Paul

Leuk stuk, G+ wordt er belangrijk de komende jaren. Daniel heeft de meest gebruikte woorden omschreven mocht iemand meer willen weten: http://www.ensie.nl/auteur/Daniel_Mulder

Henk

Leuk stuk Karel, dankjewel. Is dit ook interessant voor webshops die bijvoorbeeld een stuk content over een productgroep op hun landinspagina van die productgroep hebben staan?

Vincent

Voor webshops kan dat ook interessant zijn Henk. Zodra er content wordt geplaatst die je tot autoriteit kan maken. Dat is al vrij snel mogelijk, als je tennisproducten verkoopt en je blogpost de daarbij over een product, hoe te gebruiken of ontwikkelingen in sport, wedstrijden, sporters, op een waardevolle manier.

Voor webshops zou ik me overigens ook verdiepen in andere semantische markup naast die van auteur, ook die voor je producten, reviews!, bedrijf en locatie bijvoorbeeld.

Gerben vanWijngaarden

Goed als je het gaat plaatsen nog te letten op rel= author en rel=publisher. Daar zijn nog regels voor

Jan

Je hebt het ook over rich snippets. Google houdt om een hele andere reden ook van rich snippets , nl energiebesparing
http://www.stateofdigital.com/saving-environment-schema-org/

Met het authorship kan ik me iets soortgelijks voorstellen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond