-

Vijf essentiële Google+ marketingtips voor 2014

Google+ bestaat alweer zo’n twee en een half jaar. In die tijd is het qua gebruikers en functionaliteit gegroeid. 300 miljoen actieve gebruikers wereldwijd die gebruik maken van sociale diensten variërend van instant messaging tot foto albums delen.

De groei komt deels door engagement (interactie) van gebruikers, steeds weer nieuwe functionaliteit, en door de integratie met andere Google-diensten. Over engagement en integratie kan men om diverse redenen (terecht) kritisch zijn, maar het is in ieder geval duidelijk dat Google+ blijft. Sterker nog, het zal alleen maar belangrijker worden aangezien het de sleutel is naar alle andere Google-diensten. Daarom vijf tips waarmee je je Google+ activiteiten in 2014 een mooie aftrap geeft.

1. Neem Google+ serieus
Een dooddoener, maar je kunt er niet meer omheen. Als je ze nog niet had, maak dan een profiel (ook als persoon) en een pagina, koppel die aan je sites door middel van Authorship en zet je kringen op. Verdiep je in de wijzen waarop content van jou en je organisatie in Google+ wordt vertoond in zoekopdrachten. Google heeft wereldwijd vijf miljard zoekopdrachten per dag. Google+ heeft straks invloed op de zoekresultaten. Het is dus op zijn minst handig om er aanwezig en actief te zijn.

2. Neem Google+ nog serieuzer
Punt 1 is het minimum aan tijd om te besteden aan Google+. In 2014 zal author rank een belangrijk punt worden. Velen hebben al door dat auteurschap een verschil uitmaakt voor de vindbaarheid van je website. Nu moet er nog duidelijk worden welke van de auteurs de beste zijn van al diegenen die zijn geverifieerd.

Het zal dus niet alleen gaan om hoe de markup van je content is en of je je content hebt gekoppeld aan een persoon. Het zal ook om de kwaliteit van die content gaan en je relaties met anderen. Het is nog niet bekend naar welke factoren Google zal kijken om de kwaliteit van een auteur vast te stellen. Maar we kunnen aannemen dat het een combinatie zal zijn van de kwantiteit, kwaliteit en relevantie van je connecties op Google+ en daarbij de hoeveelheid +1’s, commentaren en reshares die je daar ontvangt. 

3. Upgrade je Google Maps-vermelding naar een Google+ pagina
Een eerste begin is ook om je Google Maps-vermelding om te zetten naar een Google+ pagina. Dan deel je gelijk veel meer info met je potentiële bezoekers en klanten. Als je nog geen Google+ pagina hebt voor jezelf of je opdrachtgever maak er dan een op places.google.com. Heb je er al wel een en je hebt deze als lokale pagina aangemaakt kijk dan in je dashboard of deze samen te voegen zijn.

Hoe dan ook is het raadzaam om deze informatie honderd procent in te vullen. In dat geval adviseer ik je regelmatig te posten onder deze pagina en mensen te vragen om een review te geven over je product of organisatie op Google+. Hiermee word je goed gevonden in de reguliere zoekopdrachten in Google als mensen lokaal zoeken. Dus dit betreft dus niet alleen Google+ zoekopdrachten.

4. Gebruik de kracht van +1’s
De +1 is het eenvoudigste signaal waar je mee kunt beginnen om je site beter weergegeven te krijgen in de zoekresultaten. Er zijn publieke verklaringen van Google-technicus Matt Cuts dat ze geen gebruik maken van de +1 als een ranking factor. Echter, een studie door Moz.com toont wel aan dat er een grote correlatie tussen +1’s en rankings is. De 1 is dus geen rankingfactor, maar het heeft een aantal SEO-voordelen. Door het verhogen van je Google+ relatie, oogst je SEO-voordelen voor je site.

Als iemand je site +1’t is de  kans dat je site zal verschijnen in zoekopdrachten van hun Google+ kringen hoger als deze mensen zijn ingelogd
Dus hoe helpt dit SEO? Wanneer de meeste mensen onderzoek doen naar een onderwerp, zoeken ze met Google om informatie daarover te vinden. Als ze je site een +1 geven, dan toont die voor anderen hoger door de gepersonaliseerde resultaten die Google dan serveert. Ook is er een grotere kans dat ze ernaar verwijzen bij het schrijven van hun artikel. Wie schrijft er niet een blogpost en houdt Google open op een tabblad voor onderzoek. Dit betekent dat als je artikel een goede bron is, mensen meer aanleiding hebben om ernaar te linken terwijl ze een artikel schrijven. Gebruikers die zijn ingelogd zullen daardoor eerder je post te zien en je site bezoeken. Zo kun je meer bezoekers en links naar je site krijgen.

Maar hoe bouw je hier een strategie omheen?
Als je al een uitgebreid Google+ netwerk hebt kun je het gebruiken het om meer +1′ s te krijgen. Het hebben van gigantische hoeveelheden volgers is niet het belangrijkste voor SEO via Google+. Als je een miljoen volgers hebt die niet betrokken zijn met je content op Google+ zal het je niet helpen. Als iemand je Google+ post een+1 geeft die een link naar je pagina bevat dan krijgt die pagina krijgt ook een +1. Zo kun je een +1 ontvangen van je site of je Google+ bericht. Als een persoon op Google+ de +1 tab heeft ingeschakeld, ontvangt je ook een dofollow link terug naar je site (dit kan alleen als ze de +1 vanaf de daadwerkelijke webpagina geven).

5. Gebruik foto’s op je Google+ post!
Een eenvoudige manier om do follow backlinks te krijgen door middel van +1’s is goede foto’s gebruiken. Mensen zullen eerder een +1 geven op een afbeelding dan een link die is ingebed. Als je een foto uploadt en een link in de beschrijving zet, worden alle +1′ s op de post voor dat beeld gegeven aan de link en de pagina die daaraan vastzitten. Je kunt je kansen op het krijgen van +1’s verbeteren door je Google+ netwerk te bouwen rond mensen met een vergelijkbare interesse. Echter, houd er rekening mee dat het geen zin heeft om je autoriteit te verhogen met veel verkeer voor een leuk plaatje! Daarmee heeft het dus geen zin voor SEO voor jouw specifieke onderwerp.

Concluderend
Google+ gaat niet alleen over sociale signalen, maar over vindbaar zijn, nuttige informatie delen en zelf op zoek gaan naar nuttige connecties en informatie en die weer delen. Google+ maakt van Google een sociale zoekmachine. Er zijn heel veel mensen die dezelfde interesse delen en met hen kun je contact maken. Met hun +1’s kun je je SEO verbeteren en hun inzichten kun je je kennis vergroten.

Google+ is het nieuwe Google wat een integratie is tussen sociaal, zoeken en de andere online diensten van Google. Het is een combinatie van je site inrichten om aan de wensen van Google+ te voldoen en om de juiste connecties te vinden en de content te delen die mensen nuttig vinden en waarderen.

Deel dit bericht

3 Reacties

Jeroen Hooijmans

Interessant artikel!

Lisette P.

Onlangs werd mij door een websiteleverancier ingefluisterd dat het fenomeen +1’s door Google zal worden stopgezet. Simpelweg omdat er misbruik van gemaakt om zo de ranking van de website te optimaliseren. Klopt dit?

Brendan Thesingh

Dat lijkt me sterk aangezien het op heel veel grote sites geintegreerd is. Daarnaast is een +1 niet automatisch een garantie voor een hogere algemene ranking. Het is alleen een van de vele factoren die meespelen in de rankings. Daarnaast hebben +1’s een waarde als sociale indicator en als metric voor Google zelf. Daar gaan ze niet ineens mee stoppen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond