-

Contextueel adverteren: meer aandacht en vertrouwen van consument

Reclame-inkomsten waren decennialang afhankelijk van cookies om consumenten online te bereiken. Nu die verdwijnen worden merken en adverteerders uitgedaagd hun engagementstrategieën opnieuw op te bouwen, bijvoorbeeld met contextueel adverteren. Advertenties die bij de context passen houden de aandacht beter vast en wekken vertrouwen.

Gijs Witteveen werkt bij Refinery89 als commercial operations lead: hij houdt zich, naast het commerciële gedeelte, bezig met campagnemanagement, rapportage, en het opzetten en optimaliseren van campagnes. Digital advertising-specialist Refinery89 beheert de advertentie-set-up van meer dan 500 websites in Europa. “De content van die sites wordt geschreven door de eigenaren van de website. Wij hebben een header bidding-oplossing om de advertenties optimaal te verzorgen.”

Als third-party cookies geen optie meer zijn, vervallen veel advertentiemogelijkheden, ziet Witteveen ook: “Safari en Firefox zijn al gestopt. Google Chrome zou het vanaf 2022 doen, maar heeft het een jaar opgeschoven. Dat geeft aan dat veel adverteerders er nog echt niet klaar voor waren. Zij krijgen nu een jaartje extra om alternatieven te gaan zoeken.”

Door samen te werken met partners probeert Refinery89 meer te bieden, zoals een manier om advertenties op contextueel relevantere plekken te krijgen. Contextual AI scant de inhoud van de pagina om de relevantie en context ervan te begrijpen. Dit begrip wordt vervolgens gebruikt om advertenties te leveren die contextueel zijn afgestemd. Een partij waarmee wij samenwerken werkt al acht jaar aan deze oplossing, waarmee we technieken hebben ontwikkeld die verder gaan dan het vaak gebruikte GARM-framework. Witteveen: “We werken vanuit het oogpunt van publishers. Als zij winnen, dan winnen wij ook. Voor publishers is het heel goed om relevante advertenties te plaatsen.”

Geen onderbreking van je gedachtegang betekent meer waardering

Volgens een recent onderzoek geeft ongeveer 81% van de consumenten de voorkeur aan advertenties die passen bij de content die ze consumeren. In tegenstelling tot de abrupte onderbrekingen veroorzaakt door irrelevante advertenties houden relevante advertenties de interesse van de gebruiker vast. Zo’n organische ontdekking van merken tijdens het browsen door gerelateerde content, bevordert het vertrouwen van de consument in merken. Merken die hun publiek contextueel bereiken en niet plotseling uit het niets, wekken meer vertrouwen. “Als mensen advertenties interessanter vinden, zullen ze vaker klikken en langer kijken en gaan de metrics van een site omhoog. Dit heeft ook weer een positief effect op de inkomsten van de site.”

Voor Witteveen is contextueel adverteren stap 1 in third party cookieloos-adverteren: “Waar adverteer je, op welke sites en bij welke content? Vooral voor branding is dit heel belangrijk: met welke waarden en content wil je je identificeren?”

Een wederkerige samenwerking

Deze technieken voegen waarde toe voor publishers in het Refinery89-netwerk, dankzij de contextuele technologie, placements en demand. Daardoor kunnen ze de meest relevante advertenties op artikelpagina’s plaatsen en samen groeien in een cookieloze wereld. Dankzij het brede en diverse netwerk van Refinery89 komt de technologie goed tot zijn recht, nationaal en internationaal. Witteveen: “Contextuele data helpen met doelgerichter benaderen van de consument.”

Over de auteur: Paul Paree is Manager Business Development & Publishers bij Seedtag.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond