Hoe je met native advertising customer engagement kunt verbeteren
‘Native advertising’ – advertenties die in inhoud en vorm aansluiten bij hun omgeving – is niets nieuws. Maar het volle potentieel wordt vaak nog niet benut. Vooral op sociale media is er nog veel te winnen. Dat geldt voor grote bedrijven en MKB-ers en is niet zo ingewikkeld als het lijkt.
Nu er in 2023 een einde aan de third-party cookies komt en consumenten steeds kritischer naar online content kijken, biedt native advertising merken en uitgevers een effectieve oplossing om doeltreffend op deze ontwikkelingen in te spelen. Native advertising biedt namelijk mogelijkheden om de aandacht van consumenten te trekken en de engagement aanzienlijk te verhogen.
Vrij vertaald gaat het bij native advertising om gesponsorde of redactionele content die in een bepaalde context aansluit op de interesses en behoeften van de bezoekers. Juist doordat de aangeboden informatie aansluit op de belevingswereld van de lezer zal die niet als storend of irrelevant worden ervaren. Door de content in de stijl van de webpagina weer te geven, is die voor de lezer aantrekkelijker en stimuleert meer engagement. Consumenten zijn sneller geneigd door te klikken naar de uitingen met native advertising. Naast een verhoogde customer engagement zorgt het ook voor een versterking van de merkbeleving.
Engagement
Dat native advertising op het open web bijzonder effectief is blijkt ook uit een studie van het Interactive Advertising Bureau (IAB). In het onderzoek komt naar voren dat maar liefst 84% van de consumenten vertrouwen heeft in de merken die ze ontdekken in de premium omgeving van toonaangevende uitgevers. Daardoor is 45% van de consumenten na een eerste kennismaking eerder geneigd de website van het merk te bezoeken, overweegt 43% daar een aankoop te doen en zou 39% zou het merk aanbevelen bij anderen.
Focus op creativiteit
Om consumenten te bereiken in de zeer competitieve online wereld, waarin vele aanbieders vechten om aandacht, is innovatie onmisbaar. Met contextuele en machine learning-technologie, die geen gebruik maakt van cookies, zijn mediabedrijven in staat om de user engagement te vergroten en inkomsten te genereren door relevante video’s aan elk artikel toe te voegen. Dit biedt adverteerders impactvolle en aantrekkelijke video-advertenties die niet alleen brand safe zijn, maar ook bij gebruikers zorgen voor meer bekendheid en engagement met merken.
Full-funnel
Uit onderzoek blijkt ook dat native advertising goed aansluit bij top-of-funnel-doelstellingen. Deze aanpak evolueerde van een strategie binnen een enkele laag van de funnel naar een full-funnel-oplossing die een hogere click-through rate en aankoopintentie levert in vergelijking met andere kanalen. Of het nu gaat om het vergroten van de naamsbekendheid met in-article-formaten, het bevorderen van de engagement met carrousels of het stimuleren van conversies met formats voor app install of video, native advertising kan elk doel in de gewenste funnel faciliteren.
Gebruiksvriendelijk
Wie nog geen ervaring heeft met native advertising denkt misschien dat het ingewikkelde materie is, maar niets is minder waar. Elke adverteerder kan probleemloos assets en social formats (her)gebruiken (zie bijvoorbeeld dit overzicht van Outbrain (pdf) zelf). Daarnaast is native advertising niet uitsluitend bedoeld voor grote bedrijven, ook het MKB kan hiermee voordelen behalen. In het MKB kunnen digital-first brands en pure players van native advertising profiteren omdat het ook mogelijk is om met reguliere mediabudgetten op premiumsites contextueel te adverteren.
Effectief
Dat native advertising in de praktijk buitengewoon effectief werkt, blijkt uit de toepassing ervan bij het Belgische (Franstalige) online nieuwsmedium 7sur7, onderdeel van DPG Media Group, dat in het verleden een standaard native advertising-strategie had met uitsluitend gesponsorde formaten. Deze aanpak bood ruimte voor verbetering. Die zijn geïmplementeerd, zodat er niet alleen redactionele en gesponsorde content maar ook outstream-video’s in artikelformaat zijn weergegeven.
Deze manier van content is al langer populair op sociale mediaplatformen, maar is nu ook mogelijk op nieuwssites en blijkt als het gaat om het verbeteren van customer engagement alle verwachtingen te overtreffen. Het is daarnaast mogelijk om dynamisch de indeling en formaten van content af te stemmen op de interesse van de lezers. Bij 7sur7 leidde dit tot een stijging van de gemiddelde maandelijkse omzet met 105% en voor mobiele gebruikers steeg de RPM met 132%.
Over de auteur: Magdalena Flick is Managing director bij Outbrain Benelux.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond