Contextual advertising: 17% meer awareness voor Blokker
In de aandachtseconomie vechten merken voor de aandacht van de consument. Door de overvloed aan advertenties negeren of vergeten consumenten advertenties snel. Het is daarom een uitdaging om te zorgen dat marketingstrategieën relevant en niet-storend zijn. Contextueel adverteren, zoals Blokker deed, komt hier om de hoek kijken.
De doelgroep van een allemansvriend als Blokker is erg breed. Wil je niet met hagel schieten dan zul je gesegmenteerd te werk moeten gaan met je advertenties. Met contextual artificial intelligence kunnen ze hun advertenties automatisch in een relevante context laten verschijnen. Ideaal voor een bedrijf dat zich positioneert als ‘de winkel voor iedereen’, maar niet elke advertentie ook letterlijk aan iédereen wil tonen. Met de juiste technologieën, kunnen ook zij specifieke doelgroepen met relevante boodschappen bereiken.
Juiste doelgroep, perfecte boodschap, beste moment
Ook voor Blokker kwam deze methode goed van pas. De retailer lanceerde rond de feestdagen twee campagnes. De ene campagne was gericht op kook- en bakproducten, de andere op het segment fun cooking. Blokker wilde klanten werven die al bekend waren met het merk, maar nog geen vaste klant waren. Dankzij kunstmatige intelligentie kon Blokker zorgen dat bijvoorbeeld de boodschap ‘samen eindeloos tafelen’ zichtbaar was bij de precieze doelgroep die het voor ogen had. Denk aan artikelen over een gezellig avondje met vrienden of familie, dineren rondom de feestdagen.
Verder dan keywords
Maar het gaat niet langer alleen over het targeten van interessante zoekwoorden. We weten precies waar een artikel over gaat en wat de toon van het artikel is. En door de diepte van de analyse komen er ook dingen naar boven die je in eerste instantie misschien niet verwacht. Daarnaast kunnen we met contentanalyses zien welke onderwerpen vaak met elkaar geassocieerd worden, en welke termen vaak samen genoemd worden. Zo kunnen we klanten adviseren qua targeting. We weten niet alleen wat voor hun merk interessant is, maar ook waar de concurrent niet zichtbaar is. En omdat deze techniek geen gebruik maakt van third-party cookies, wordt de privacy van gebruikers gewaarborgd.
In dit geval gaat het bijvoorbeeld ook over content die zich richt op interieur en het huis decoreren. Door advertenties te laten resoneren met de realtime interesse van de klanten weet je als merk zeker dat je alleen op pagina’s getoond wordt die passen bij de waarden van je merk. Zo kun je relevant zijn, is brand safety gewaarborgd en behaal je een hogere return on investment.
Resultaten contextual advertising
Door technologie en marketing te combineren kun je zo goede resultaten boeken. Voor Blokker voerde Metrixlab een brand lift-studie uitvoeren. Door de inzet van contextuele advertenties is niet alleen de awareness gestegen (+17%), maar ervoeren klanten ook sterkere positieve gevoelens ten opzichte van het merk (+66%). Daarnaast was een sterke stijging zichtbaar onder klanten die zich de advertentie konden herinneren (+91%). Dit betekent dat een advertentie langer in het kortetermijngeheugen blijft zitten.
Hoe nu verder?
Een brede doelgroep, zoals die van Blokker, betekent niet dat je hele aanbod voor iedereen interessant moet zijn. Het betekent wel dat je je boodschap moet segmenteren. Bijvoorbeeld op productgroepen. Hiermee bereik je de juiste persoon uit je brede doelgroep met de voor hen relevante boodschap. Dit contextueel adverteren zorgt voor meer positieve gevoelens ten opzichte van je merk, meer merkbewustzijn en hogere advertentieherinnering.
Over de auteur: Jeroen Wirz is Country Manager Benelux bij Seedtag.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond