-

Ook corporates kunnen disruptief zijn: vijf lessen

In relatief korte tijd en met een beperkt budget een potentieel disruptief concept neerzetten? Het kan ook binnen een corporate. Begin mei ging RoadGuard live. De app voor pechhulp zonder abonnement kwam tot stand in een samenwerking tussen Centraal Beheer, Eurocross Assistance en ons, Freshheads. Hoe is dat verlopen? En welke lessen hebben we geleerd?

Centraal Beheer stelde zichzelf de vraag: hoe zou pechhulp eruit zien als je het volledig opnieuw zou doen? Zonder kaders of beperkingen, denkend vanuit de klantbehoefte. Het antwoord was duidelijk: pechhulp moet makkelijk, logisch en persoonlijk zijn. Maar ook transparant, mobiel en on demand.

RoadGuard

Begin mei ging RoadGuard live. De app biedt persoonlijke pechhulp on demand. Zonder abonnement en met direct inzicht in de kosten. Via de smartphone kunnen gebruikers aangeven wat het probleem is. De app laat vervolgens realtime zien wie komt helpen en waar hij zich bevindt. En na afloop kan er direct betaald worden.

Team as a Service

Om de nieuwe pechhulp from scratch neer te zetten, hebben we vanaf het begin met Centraal Beheer en Eurocross Assistance een vast team van experts gevormd. Concept, design, backend en mobile development zijn onze taak. Centraal Beheer is product owner. En Eurocross Assistance biedt het netwerk en de broodnodige kennis over berging op de weg. Minstens één dag per week zitten we bij elkaar in Apeldoorn. Zo zorgen we ervoor dat beslissingen snel genomen kunnen worden en de neuzen dezelfde richting op wijzen. Het creëert het gevoel van werken als een startup binnen de grote corporate.

Valideren, leren en optimaliseren

Negen op de tien online initiatieven falen, zo wordt gezegd. Vooral omdat er verkeerde aannames worden gedaan. Om dat te voorkomen werken we met een vast stappenplan van valideren, leren en optimaliseren. Zijn onze aannames wel terecht? Wie zitten er precies te wachten op pechhulp zonder abonnement? En zijn bergers eigenlijk bereid om met een smartphone rond te rijden?

We zijn meegereden met bergers, hebben de eindgebruiker ondervraagd en er zijn werkende prototypes gepresenteerd aan de verschillende doelgroepen. Regelmatig keken we in de spiegel: zijn we nog steeds op de goede weg? Negen maanden lang werkten we stapje voor stapje verder met telkens een moment van validatie. We stonden voor flink wat uitdagingen. Bijvoorbeeld complexe regelgeving om de veiligheid en beschikbaarheid van het wegennet te waarborgen. En bovendien is accurate, betrouwbare locatiebepaling nodig om goed te kunnen bepalen waar iemand met pech zich bevindt.

Om snelheid te houden verliep het designproces parallel met het ontwikkelproces. Dat is mogelijk omdat we een multidisciplinair team hebben. Designers werken naast de ontwikkelaars. Zo kan direct ingesprongen worden op wijzigingen.
Een interessant technisch feitje? Alle apps zijn gekoppeld aan één API. Eén platform, gevoed vanuit één broncode, ondersteunt zowel de klantapp als de app voor de berger en het dashboard waar de meldingen op binnenkomen. Hierdoor zijn we flexibel.

Welke lessen zijn er tot nu geleerd?

1. Trek voldoende tijd om je doelgroepen te leren kennen
Wie succesvol wil zijn, moet alle doelgroepen mee krijgen. Niet alleen de gebruikers van je app, maar ook de stakeholders. Elke doelgroep heeft critici, vergeet vooral niet om hen erbij te betrekken! In ons geval was het van essentieel belang dat de bergers achter ons idee staan. Zij zijn tenslotte de belangrijkste schakel in de dienstverlening.

2. Vorm een klein team met veel daadkracht
Zorg dat het team bestaat uit daadkrachtige mensen die bevoegd zijn om snel en efficiënt knopen door te kunnen hakken. Vrijheid hebben om de niet-gebaande paden te bewandelen, is belangrijk. Het kernteam van RoadGuard bevat mensen van zowel Centraal Beheer, Eurocross Assistance én Freshheads, samen zo’n 15 mensen. Daaromheen bevindt zich nog een team van specialisten die ingeschakeld worden op het moment dat het nodig is.

3. Begin klein, maar niet té klein
Een corporate brengt andere verwachtingen met zich mee. Startups kunnen prima met een onaf product de markt opgaan. Corporates niet. Die hebben meer ogen op zich gericht, hebben een bestaand en groot klantenbestand met stakeholders en missen de gunfactor van een startup. De buitenwereld heeft bepaalde verwachtingen van de dienstverlening, en die wil je als corporate hoog in het vaandel houden. Een budget voor activatie is daarom belangrijk om het product direct goed neer te zetten.

4. Betrek je medewerkers in de voorbereiding en besteed aandacht aan interne communicatie
Een voordeel van een corporate is het hebben van een achterban. Een grote groep medewerkers die de app kan testen én ambassadeur kan zijn. Betrek de medewerkers dus bij waar je mee bezig bent en denk aan de interne communicatie.

5. Nadat je live bent begint het pas
Ga niet achterover zitten na livegang. Dan pas kun je leren en kijken wat er beter kan. Vaak zie je bij corporates op dit punt het project in de vergetelheid raken: ‘Project af? Op naar het volgende project!’. Met RoadGuard houden we die startup-mentaliteit vast. Op basis van de ambities hebben we een roadmap opgesteld en werken we nu hard aan de volgende releases.

Lees hier ook de visie van Centraal Beheer.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond