-

Snoop Dogg en Klarna: ‘Campagne sluit niet aan’

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een campagne. Dit keer een campagne die met Snoop Dogg qua stijl nogal knettert.

Campagnesite: get.smoooth.com/nl

Klant: Klarna

Bureau: DDBNord, OMD, Zoekhelden, Marcommit

Gebruikte media: PR, social media Twitter/FB/Instagram/LinkedIn, TV, OOH, DOOH, print, digital, radio

Doel van de campagne: vergroten brand awareness en activatie van merk Klarna

Snoop Dogg moet laten zien hoe smoooth betalen kan zijn. De rapper is het Europese gezicht van de campagne. Die draait – natuurlijk – op social media maar ook in de massamedia. Op Europees niveau werkt Klarna in deze campagne aan de brand awareness en activatie van zijn merk. Het is de ambitie om ieders betaalervaring te verbeteren. Betalen is een service waar mensen weinig interesse in hebben. Door het te linken aan fame en culture moet het mensen raken.

Panelleden

Rinske Willemsen, CEO Skyne Nederland

“Een slimme zet om de campagne als viral in te zetten en daarmee mediabudget te besparen. Met Snoop Dogg als influencer is hiermee in de teaserfase snel veel bereik gegenereerd via Instagram. De vraag alleen is of het publiek de koppeling (later) legt met de afzender Klarna. Was het effectiever geweest om, nadat het eerste filmpje viral ging, kort daarna ook duidelijk de link te leggen met Klarna en haar dienstverlening? De Amerikaanse Snoop Dogg met een fout imago als ‘gangster’ rapper vind ik niet slim om in te zetten als boegbeeld om de Europese markt te veroveren met een innovatief betaalproduct waarin vertrouwen nog opgebouwd moet worden. De over-de-top Amerikaanse uitvoering van de commercials sluit bovendien niet aan bij de Europese markt en mist elke vorm van culturele intelligentie.”

Cijfer: 5

Danny Oosterveer, Online marketeer Burgers’ Zoo

“De campagne begint goed. In het creëren van brand awareness zijn ze wel geslaagd. Snoop Dogg geniet grote bekendheid onder de doelgroep en heeft een kenmerkende stijl. De associatie met ‘snooooop’ is erg slim gekozen om de app neer te zetten als ‘smooth’, ofwel lekker en frictieloos. Dat de video’s gewaardeerd worden blijkt wel uit de vele positieve reacties onder de video, evenals de kijkcijfers. Echter, daar waar de app frictieloos zou moeten werken, is de invulling van de customer journey van deze campagne dat zeker niet. Uitvinden wat Klarna nu eigenlijk is en hoe de app werkt, verloopt verre van smooth. Nergens in of onder de video wordt er naar een filmpje of website gelinkt voor meer uitleg.”

Cijfer: 7

Deniz Alkaç, MD Bruut Amsterdam

“Op de Hollywood-executie van het Klarna-campagnemateriaal heb ik niet heel veel aan te merken. Het is over the top, grappig en de films vallen daarom direct op. Ik denk wel dat we in Nederland erg nuchter zijn en niet direct ambiëren om een ‘Smooth Dogg’ te worden. De productie is wel hilarisch om naar te kijken door de prachtige honden, in plaats van vrouwen, in combinatie met Snoop Dogg. Bijna zoals een parfumcommercial. Ook in de korte versies is een mooie doorvertaling gemaakt van het concept. Millennials zijn graag onderdeel van een stroming en ik denk dat Klarna hier met deze campagne dan ook met een flinke knipoog op in speelt. Wel lijkt het dat Klarna je wil aansporen tot excessief geld uitgeven met al die getoonde luxe.”

Cijfer: 7,5

*) Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#170).Hier vind je alle voordelen van het Emerce-lidmaatschap. zoals korting op onze events.

Deel dit bericht

2 Reacties

Stefano Molenaer

Goeie 1 april grap. Youtube views: 15.806.920 weergaven

Gerben Jan de Wit

Klarna had een campagne kunnen doen net zoals andere banken/financials, met bijvoorbeeld een uiterst correcte Jan Peter Balkenende en niemand kan zich daarna ook maar 1 reclame ervan herinneren. Een marketing- of branding campagne dient ervoor om de aandacht te trekken en emoties los te maken. Mijns inziens heeft Klarna zich met de strategische zet om een controversiele celebrity in te zetten die de emoties laat gieren zich wederom ontpopt tot een ware fintech die zich afzet tegen de status quo en het op hun eigen manier doet. Marketing wise een dikke 10, respect voor de strategie, uitvoering en aandacht die het wereldwijd heeft gegenereerd.

(n.b. ik heb geen verstand van marketing en ben niet gelieerd aan een marketing buro, zoals bovenstaande marketing guru’s)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond