-

Nespresso-campagne: visueel zeer indrukwekkend

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een campagne. Dit keer een bijzonder crossmediale brandingcampagne van Nespresso.

Campagnesite: nespresso.com/deboer

Klant: Nespresso

Bureau: Greenberry, Superhero Cheesecake, Kaliber Interactive, BrandDeli & Moving Art, VR Gorilla en Zenith

Gebruikte media: nespresso.com, foto-expositie in Vondel CS (Amsterdam), YouTube, VR Cardboard, Facebook, Interactieve etalages van Nespressowinkels.

Doel van de campagne: Branding door storytelling. Een kleine afgeleide doelstelling is het verkopen van koffiekuipjes en -zetter.

Omschrijving

Op het online platform ‘De Boer & de boer’ vertelt Nespresso met fotograaf Sacha de Boer het verhaal over de herkomst van koffie van zo dichtbij mogelijk. De bezoeker vliegt en navigeert zelf over West-Java en kan onderweg landen in 360 graden-foto en -video. Daar ontdekt hij alles over de wereld van koffie in een land van oorsprong. En is te zien hoe de boeren de koffie verbouwen. Het verhaal wordt online verteld en middels een foto-expositie en interactieve etalages in Nespresso-winkels.

Panelleden

Cristian van Nispen, Team Lead Insights Dept

“Een visueel erg indrukwekkende campagne die goed inspeelt op actuele trends als duurzame consumptie. Het brandingdoel is prima meetbaar gemaakt. Normaalgesproken is dat een van de lastigste KPI’s om in harde cijfers uit te drukken. Dankzij de vele interactiemogelijkheden kun je hier echter prima volgen hoe geïnteresseerd bezoekers raken. Analytics krijgt een rijke set aan data doorgestuurd. Ik hoop dat in de inkoop van de advertising ook een opbouw zit, zodat je met nog niet bekeken content naar de campagne wordt teruggetrokken. En mooi dat deze campagne voor 25 mei actief is, want GDPR’s cookieconsent voor advertising trackers wordt nog niet helemaal gevolgd. Kleine suggestie vanuit een interactieoogpunt is het vervangen van het ‘hamburgermenu’. Designers zijn er dol op, maar het is zonde om content hierachter te verstoppen.”

Cijfer: 8

Robin Kemme, Lead creative director Fabrique

“Dit is een ode aan het merk Nespresso. Een schitterend uitgevoerde campagne, offline en online, en met gebruik van alles wat mogelijk is. Een eerbetoon ook aan Dutch digital design. Maar dan de inhoud… Een reis naar de koffieboon, portretten van boeren (mooi dichtbij, je ziet de groeven in het gezicht) en soms wel erg droge teksten die een verhaal vertellen over het belang van biodiversiteit. Geen knipoog, geen beleving. De content zou net zo goed van Solidaridad kunnen zijn. Jammer, want Nespresso is juist een merk dat zich onderscheidt. Pas als het idee en de content op eenzelfde niveau staan als het ontwerp en de productie, krijg je me mee. In ontwerp en productie is alles eruit gehaald, maar hier had tóch meer in gezeten.”

Cijfer: 7

Piet Hein Goossens, brand director MPG

“Een aantal dingen valt op. Het gekozen concept is briljant, met als absoluut passende titel ‘De boer en de boer’. Dat klopt als een bus met fotografe Sascha de Boer in een belangrijke rol. Knap gevonden. Wellicht is ze wel iets té belangrijk gemaakt. Verder zijn alle verhalen prachtig uitgewerkt en passend bij Nespresso. Storytelling pur sang dus. Een paar zaken wringen echter. Zo is de campagnesite, die eigenlijk gewoon de Nespresso-site lijkt, onduidelijk. Ik heb daar meer aandacht voor de cupjes dan voor de campagne. Een aparte site zou duidelijker zijn. Ook duurt het met een drone over Java vliegen en inzoomen op de verschillende boeren, zoals op de site kan, erg lang. Dat kijk je nooit uit. Daarbij vind ik de keuze voor VR-filmpjes iets te gedurfd. Wie kijkt hiernaar?”

Cijfer: 7

* Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#164).

Dit bericht is 32 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond