-

De toekomst van search: Is er leven na de zoekbalk?

Spraakgestuurde apparaten, digital agents die een potje kunnen schaken en zich wagen aan poëzie, zelfrijdende auto’s… Het is niet langer toekomstmuziek. Nu kunstmatige intelligentie zich overal manifesteert en met de dag geavanceerder wordt, neemt ook de invloed toe die zij op ons leven heeft. Artificial Intelligence (AI) zal onze wereld in een razend tempo en ingrijpend veranderen. En dus ook search. Een blik op de zoekmachine van de toekomst.

Wie stilstaat bij de manier waarop we online zoeken, moet concluderen dat die niet bepaald efficiënt is. Ook al kun je de zoekopdracht direct in de adresbalk van je browser opgeven en volstaat het om enkele woorden in te tikken in plaats van de hele vraag. De inefficiëntie zit in het feit dat de zoekmachine niet weet waarom je zoekt, wat je intentie is.

Op zoek naar het enige juiste antwoord

Ik zal dit toelichten met het voorbeeld van de Heimlich Maneuver. Volgens Wikipedia is “de heimlichmanoeuvre of heimlichgreep een methode om een blokkade van de luchtwegen te verhelpen en zo verstikking te voorkomen.” Ook valt er te lezen dat “de heimlichmanoeuvre is genoemd naar Henry Heimlich, die de methode als eerste beschreef in 1974.”

Handig om te weten, want stel dat er twee mensen zoeken op ‘Heimlich Maneuver’, waarbij de ene persoon onderzoek doet naar de historie van de Heimlich Maneuver en de ander met deze methode levens wil redden. Beide personen zoeken hetzelfde en toch is hun informatiebehoefte compleet verschillend. En de zoekmachine heeft geen idee.

Als bekend is waar de zoekers zich bevindt (bijvoorbeeld in de bibliotheek of in een restaurant) en wie bijvoorbeeld 112 heeft gebeld, wordt een en ander al wat duidelijker. Maar hoewel intelligente zoekalgoritmes ons dichter naar de meest waarschijnlijke antwoorden hebben geleid, is het nog niet gelukt om het enige juiste antwoord gepresenteerd te krijgen.

Om dat mogelijk te maken, moet de zoekmachine van de toekomst kunnen interpreteren. Niet alleen tijd, plaats en omstandigheden maar behoeften en verbale en non-verbale communicatie. Het begrip moet verder reiken dan enkel de betekenis van een woord; het gaat ook om de manier waarop dat wordt uitgesproken en welke gebaren erbij worden gemaakt.

De ideale zoekmachine

Kunstmatige intelligentie in haar beste vorm kan leren van eigen fouten en zich aanpassen. Het kan verbindingen maken en mensen begrijpen, niet alleen wat ze intypen. Zij is persoonlijk, op maat gemaakt en relevant in haar context, jou telkens een stap voor en overal aanwezig waar jij ook bent. Laten we eens kijken hoe een zoekmachine zou functioneren die over deze eigenschappen beschikt.

Personal (persoonlijk)

Houdt in dat het zoekresultaat op maat gemaakt is, op basis van jouw voorkeuren, gedragingen en context. Als de zoekmachine restaurants aanraad, zal hij begrijpen dat je glutenvrij wilt eten. Als je op zoek bent naar een auto, weet hij dat je kinderen hebt en daarom liever een grotere auto neemt. Hij heeft begrip van je werklocatie en je thuis, en gebruikt jouw persoonlijke digitale kaart om de beste route voor je uit te stippelen.

Predictive (voorspellend)

Betekent dat de zoekmachine in staat is om te anticiperen op jouw  behoeften. Hij kan de snelste route naar je werk vinden op basis van spitstijden en daarbij verkeersopstoppingen ontwijken. Bij wat hij voorstelt, houdt hij bovendien rekening met de stemming waarin je verkeert en je gezondheidstoestand. Hij kan een afspraak bij je garage inplannen voor een nieuwe set autobanden, voordat deze zijn versleten.

Deze vorm van proactiviteit is te danken aan het feit dat we steeds meer data verzamelen waarmee we individuele behoeften herkennen voordat ze manifest worden. Search zal dus steeds beter in staat zijn om vragen te beantwoorden die je nog niet hebt gesteld.

Pervasive (doordringend)

Hiermee wordt bedoeld dat search overal beschikbaar zal zijn, op ieder moment, op ieder apparaat. Dat dit geen onwaarschijnlijk scenario is, blijkt wel uit de volgende ontwikkelingen:

  • Het internetgebruik op smartphones steeg van 40 naar 72 procent in slechts 4 jaar1);
  • De integratie van digitale assistenten in Windows 10, Apple’s apparaten en Google maakt het voor gebruikers mogelijk om direct met hun apparaten te communiceren;
  • Voice search wint snel aan terrein, met 70 procent van de millenials die er nu al gebruik van maken2). Naar verwachting zal in 20203) voice search 50% van de totale search uitmaken.
Van zoekmachine naar digitale assistent

Het moge duidelijk zijn dat de term ‘zoekmachine’ hier niet helemaal meer op zijn plaats is. Gezien de kwaliteiten, kunnen we beter spreken van een digitale assistent. Geavanceerde technologie waar we ons in de nabije toekomst in toenemende mate door zullen laten ondersteunen en beschermen. De persoonlijke aard van search stelt ons in staat om zelf aan te geven wat en hoeveel we aan hen overlaten en in hoeverre we betrokken willen zijn bij de keuzes die zij voor ons maken.

Digitale assistenten kunnen we beschouwen als de gatekeepers en bemiddelaars tussen gebruikers en (search) bots. Het zijn ‘meta agents’ die, dankzij het begrip van natuurlijke taal, op een haast menselijke manier kunnen communiceren. Cortana (Microsoft), Alexa (Amazon), Siri (Apple) en Google Assistant zijn enkele voorbeelden van digitale assistenten die gebruikmaken van de intelligentie van search. De verwachting is dat de markt voor digitale assistenten snel zal groeien naar  wereldwijd 1,8 miljard gebruikers over 4 jaar.

Bots kunnen worden gezien als de uitvoerders die bovendien de communicatie verzorgen tussen gebruikers en aanbieders. Ze communiceren met de digitale assistenten, of direct met jou, en kunnen simpele taken uitvoeren zoals het bestellen van een product, het boeken van een kamer of het vinden van het juiste antwoord op het web of een specifieke pagina.

De toekomst is nu

Digitale assistenten die een afspraak voor je maken bij de garage, terwijl je zelf nog niet eens weet dat je banden zijn versleten… Het klinkt futuristisch, maar het is realiteit. Diverse technologiebedrijven investeren in en experimenteren volop met kunstmatige intelligentie. Twee aan search gerelateerde voorbeelden zijn Skyscanner en Otto.

Skyscanner heeft een bot gelanceerd die klanten helpt om hun favoriete reisbestemming te vinden. Deze bot is beschikbaar op twee communicatieplatforms: Microsoft’s Skype en Facebook Messenger. De bot kan een vlucht zoeken naar een specifieke bestemming en aangeven waar je naartoe kunt vliegen vanaf een locatie naar keuze. Op Skype kan de deze functie worden toegevoegd aan een groepsdiscussie, wat het mogelijk maakt om boekingen voor meerdere personen te doen. De bot kan zelfs suggesties voor weekend breaks geven, prijzen vergelijken met andere bestemmingen in dezelfde periode en reisdata adviseren.

De glazen bol van Otto

Otto, de grote Duitse retailer, gebruikt met hulp van Blue Yonder kunstmatige intelligentie op een andere wijze. Blue Yonder, een startup waar Otto een aandeel in heeft, heeft een deep-learning algoritme ontwikkeld dat maar liefst zo’n 3 miljard historische transacties en 200 variabelen (zoals historische verkopen, zoekopdrachten op Otto’s site en weersinformatie) kan analyseren om te voorspellen wat klanten gaan kopen.

Dit systeem is zo betrouwbaar – het voorspelt met 90% nauwkeurigheid wat er de komende 30 dagen wordt verkocht – dat Otto automatisch zo’n 200.000 producten per maand laat inkopen, zonder dat daar mensen aan te pas komen. De voordelen zijn aanzienlijk:

  • Otto hoeft 20 procent minder voorraad aan te houden;
  • De retourzendingen zijn met 2 miljoen stuks per jaar afgenomen;
  • Klanten krijgen hun producten sneller, waardoor de retentie verbetert;
  • De technologie spaart het milieu, omdat minder pakketten worden verstuurd en er minder terugkomen.
Digitale assistenten in cijfers:
  • Bing search ondersteunt 3 van de 4 digitale assistenten; Cortana, Alexa, Siri;
  • In 2020 zullen er meer dan 4 miljard Mobile OS based assistenten actief zijn;
  • In 2020 zal meer dan 10 miljard dollar aan advertenties lopen via digitale assistenten;
  • 66% van de 18-26 jarigen gebruikt nu al voice of digitale assistenten op hun telefoon;
  • Voice zoekopdrachten zijn 3x vaker lokaal van aard dan andere zoekopdrachten;
  • In 2020 is 50% van search afkomstig van voice;
  • Met 5,9% staat de woordfoutmarge van Microsoft op dit moment gelijk aan dat van de mens;
  • Een maand na lancering maakten 20,000+ ontwikkelaars gebruik van het Microsoft Bot Framework;
  • Hoe (41%) and Wat (34%) zijn de meest gebruikte openingsvragen op Cortana.

En, is er leven na de zoekbalk?

Ja, ik denk dat we dat wel kunnen concluderen. Want search wint aan relevantie als het uit de zoekbalk springt. Het zal het leven van gebruikers aanzienlijk verrijken, hoewel het concept search niet meer zal zijn zoals we het nu kennen. Search zal persoonlijk, voorspellend en doordringend zijn, dankzij de vooruitgang die wordt geboekt in kunstmatige intelligentie, machine learning en data science. Het zal een zeer cruciale rol spelen in de kunstmatige intelligentiestrategie van veel bedrijven en zal een sleutelrol spelen in de vierde revolutie, de digitale transformatie. Het is niet voor niets dat technologiereuzen als Microsoft, Google, Amazon en Facebook zo zwaar inzetten op AI. Kortom, een beter moment om in te stappen, is er niet.

Wat valt er te winnen voor adverteerders?

Kunstmatige intelligentie verandert search zoals we het nu kennen. Zo wordt search onderdeel van bots, zoals we zagen in het voorbeeld van Skyscanner en gebruikt Otto searchdata en een deeplearning algoritme om de verkopen te voorspellen. Maar wat valt er te winnen voor adverteerders? Het antwoord is simpel: jazeker, mits je je goed voorbereid op de veranderingen die eraan zitten te komen. Het volgende driestappenplan helpt je op weg.

Stap 1: Maak search advertising menselijk

Omdat kunstmatige intelligentie taal beter begrijpt dan ooit, zul je search marketing menselijker moeten maken. Dit betekent dat je content voor je klanten moet ontwikkelen en niet voor zoekmachines. Zo kan je op het simpelste niveau een zoekopdracht in de vraagstelling opnemen bij je SEA-campagnes. Bijvoorbeeld ‘Hoeveel kost een vlucht naar Kopenhagen?’ in plaats van alleen het zoekwoord ‘vluchten Kopenhagen’. Als je niet weet wat de vragen zijn die je klanten stellen, dan kan je gebruikmaken van Bing Ads Intelligence, Google Keyword Planner of AnswerthePublic.com voor gratis inzichten. Je website toegankelijk maken voor voice-gestuurde antwoorden helpt ook om vooruit te lopen op de concurrentie en je content digital-assistant-vriendelijk te maken.

Stap 2: Laat het zware werk over aan automation

Wat een algoritme zo geweldig maakt, is dat het herhalende taken sneller en op grotere schaal kan uitvoeren dan mensen ooit zullen kunnen . Met kunstmatige intelligentie blijven algoritmes continu leren, waardoor ze slimmer worden en geoptimaliseerde beslissingen kunnen nemen. Neem zoiets als het beheer van biedingen in budgetten. Het behoud van overzicht en het toepassen van last-minute aanpassingen is ontzettend tijdrovend. Gelukkig zijn er zijn talloze hulpmiddelen beschikbaar die dit proces kunnen automatiseren. Enhanced CPC, Target CPA, gedeelde budgetten en zelfs broad match zijn enkele voorbeelden waar je nu al gebruik van kunt maken. Deze tools nemen het zware werk van je over, zodat je meer tijd kunt besteden aan de meer strategische onderdelen van search.

Stap 3: Bouw je eigen bot

Het bouwen van je eigen bot is niet zo moeilijk als je misschien denkt. Met het Microsoft Bot Framework kan je zonder kennis van programmeren in 10 minuten een simpele bot bouwen. Bijvoorbeeld een die informatie op je FAQ-pagina gebruikt om met je klanten te chatten en hun vragen te beantwoorden. Je kunt vervolgens verfijning aanbrengen door meer cognitieve services toe te voegen en daardoor de mogelijkheden en communicatiemogelijkheden uit te breiden. Dit zal wat meer van je tijd vragen. Als je dit niet zelf kunt doen, dan zijn er altijd experts die je kunnen helpen.  

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond