-

Daniel Ropers over Elastic: ‘Wereldberoemd behalve in Nederland’

Het online ondernemerschap in Nederland bloeit en groeit, zegt LOEY Award voorzitter Daniel Ropers (Bol.com).  Met de LOEY Award wordt online ondernemerschap in Nederland bevordert. De winnaar van 2015 is Steven Schuurman van Elastic. “Wereldberoemd behalve in Nederland”, vertelt Ropers.

“Steven Schuurman heeft eigenlijk nog maar heel weinig omzet, met alleen 30.000 gratis downloads. Toch weet hij een aantal hele bekende investeerders aan zich te binden”, schetst Ropers. “Zijn bedrijf Elastic biedt wereldvermaarde technologie waarmee je grote hoeveelheden data zoekbaar maakt en analytics op kunt doen. Je eigen Google Search en Google Analytics , maar dan zonder Google en ook nog een stukje beter.”

Bol.com
Ropers vertelt ook over de ontwikkelingen bij Bol.com: “We geven online ondernemers de kans om hun unieke voordeel bij de een miljoen dagelijkse bezoekers onder de aandacht te brengen. Wij transformeren ons van een bedrijf dat alles zelf doet, naar een bedrijf dat samenwerkt met bedrijven die soms dingen beter of anders doen.”

Deel dit bericht

9 Reacties

peter

Het is opvallend dat er nooit de juiste vragen worden gesteld aan bol.com. Het is duidelijk dat de journalist geen kennis heeft van hoe bol.com werkt. Is ook niet gek als je geen ervaring hebt met ecommerce, en platform webshops. Als je kijkt naar de backoffice van bol.com voor de partners (voornamelijk winkeliers) en dat vergelijkt met bijvoorbeeld Amazon dan is bol.com een dinosaurus van jewelste. Het is enorm beperkt, langzaam, erg veel handmatig werk ook voor bol.com zelf en het personeel lijkt het zelf ook niet te begrijpen. Ook aan het commissiemodel kan je zien dat bol.com mijlenver achterloopt op de concurrentie in het buitenland en ze introduceren rare nieuwe verplichtingen voor de partners. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ook aan de voorkant vind ik de user experience niet erg goed.

Hoog tijd dat Amazon naar Nederland komt. Dan zal bol heus niet het loodje leggen, maar vergeleken met wat Amazon kan is bol een amateursite.

Waarom wordt bol.com eigenlijk zo alom geprezen? Hebben jullie enig idee wat de omzet van bol.com over de afgelopen jaren heeft gedaan? Nee, dat publiceren ze namelijk niet. Dat ahold dit jaar zo is gegroeid online vind ik niet zo gek met ah.nl, etos en gall & gall erbij. Zonder data kan je toch niks zeggen. Als ze al autonome groei hebben laten zien is dat dan nog indrukwekkend vergeleken met wat Zalando laat zien (+ 30% in NL dit jaar)? En wat zet bol.com om per product per jaar of per productgroep? Is het knap om 1 product te verkopen als er 1000 producten in je vitrine liggen? Zijn ze ergens goed in? (hint: het is niet verzenden en het is ook niet de marktplaats.)

Erwin Boogert

“(…) Is ook niet gek als je geen ervaring hebt met ecommerce, en platform webshops. (…)”

::kucht::

peter

Daarom…

Digitaal en wakker

Hahahahaha, Erwin, priceless…

Remo

Bol.com loopt inderdaad mijlen ver achter, e-mails naar de zakelijke klantenservice worden enorm laat beantwoordt en zelfs bij simpele verzoeken kan het letterlijk weken duren voordat iets is doorgevoerd. API’s zijn amper beschikbaar, ja, wanneer je je voorraad wilt updaten. Maar een nieuw artikel toevoegen aan het platform mag via een excel sheet en ftp server.

Stang65

Amazon en Bol.com kan je toch maar beperkt met elkaar vergelijken. Ja, Bol.com is het Amazon van NL en BE, maar daar houdt de vergelijking toch grotendeels op. Amazon doet 80 miljard omzet per jaar en draait rode cijfers omdat ze miljarden per jaar (kunnen) investeren. Bol.com is een gigant voor NL, maar heeft niet de schaalgrootte en daardoor niet de investeringsruimte om dat bij te houden. De backend is daarom slecht te vergelijken. Wat niet wegneemt dat er nog altijd wat te verbeteren valt.

En Amazon naar NL, naast de huidige Amazon Web Services en e-books? Ik zie het voorlopig niet gebeuren, daar is de potentie voor ons uitgekristalliseerde e-commerce land te klein en heeft Amazon te weinig toegevoegde waarde naast wat Bol.com, Wehkamp en Coolblue al doen. 24u levering (en sneller) is de standaard, waar Amazon dat juist als USP heeft in andere landen. Het grote assortiment is het verschil, maar om daar de complete site voor te gaan vertalen…

Wakker

‘Zo kan ik nog wel even doorgaan’. Doe maar niet. Ten eerste maak je voldoende duidelijk dat je zelf niet veel kijk op de zaak hebt, daarvoor ben je niet specifiek genoeg en blijf je steken in makkelijke conclusies, maar er kruipt ook nog een aap uit de mouw: ‘rare nieuwe verplichtingen voor de partners’.

Gijs Vroom

@Peter
Beticht interviewer van geen ervaring in e-commerce. Euh, heb je wel gekeken wie de interviews doet??

Hans Voorn

@Peter. Ik ben wel benieuwd welke vraag ik had moeten stellen volgens jou. Ik kom Daniel vast weer een keer tegen en stel hem graag alsnog.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond