-

‘Innoveren is en blijft onze dagelijkse bezigheid’

Voordat een online bestelling wordt bezorgd, heeft er al een flinke logistieke operatie plaatsgevonden. Een belangrijk deel hiervan komt tot stand dankzij de slimme verzendsoftware van ParcelPro. “We maken het proces eenvoudiger, waardoor webwinkels sneller kunnen versturen. De eindklant is de winnaar.”

Als Espen Falkenhaug, managing director van ParcelPro, het eenvoudig moet uitleggen, dan heeft hij het over een systeem waarmee klanten verzendlabels kunnen printen. En of dat dan een normale printer voor een paar labels betreft of een zebraprinter voor industriële hoeveelheden: dat maakt niet uit. In werkelijkheid gaat het natuurlijk om geavanceerde software die webshop aan vervoerder koppelt, maar deze typering benadrukt wel meteen een sterk punt van ParcelPro: de schaalbaarheid. Falkenhaug: “Webshops kunnen hun eigen vervoerscontracten toevoegen, of die nu van PostNL, DHL, DPD of andere vervoerders zijn. Daarnaast kunnen ze ook meeliften op onze contracten. Zo kunnen ze meerdere bezorgopties aanbieden en voordeliger verzenden.”

Technische flexibiliteit
In de afgelopen twee jaar is ParcelPro liefst vijf keer zo groot geworden. Deze groei werd aangejaagd door de coronapandemie en de daaraan gekoppelde stijging in online bestellingen. Dat is echter niet de enige factor, stelt Falkenhaug. De markt wordt ook steeds volwassener en eist een pragmatische, snelle en secure afhandeling van pakketten. “Het draait voor een groot deel om het ontzorgen van de klant. Die heeft zelf een contract met zijn vervoerder. Dankzij een code in ons systeem worden alle zendingen netjes in de financiële administratie verwerkt, of het nu gaat om kleine volumes in Nederland of wereldwijde verscheping van pallets. Welk financieel boekhoudpakket de klant ook gebruikt en met welke vervoerders hij ook samenwerkt: wij koppelen onze IT-infrastructuur en alles verloopt verder vlekkeloos. Die technische flexibiliteit, die wij voor hebben op veel grote vervoerders, is een van de redenen dat we zo goed scoren in de markt.”

‘Shipping as a service’
Nederland was er vroeg bij op het gebied van e-commerce. En hoewel de sector daardoor behoorlijk ontwikkeld is, blijft iedereen zoeken naar de beste partners, ook – misschien wel juist – op het gebied van de logistiek. Dat dwingt de developmentafdeling van ParcelPro, die non-stop bezig is met het systeem en de processen, om steeds te innoveren. “Dat is en blijft onze dagelijkse bezigheid,” zegt Falkenhaug, “zowel voor onszelf als voor onze whitelabelklanten. Met Shops United zijn wij namelijk zelf onze grootste klant; die jarenlange kennis en ervaring wordt gebruikt om onze verzendsoftware te optimaliseren. Onze missie ‘Shipping as a service’ is geen holle frase: als wij onze zaakjes op orde hebben, heeft de klant geen omkijken naar de logistiek tussen muisklik en deurbel.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond