Deel dit artikel
-

1,2 miljoen betalende abonnees voor videoplatformen RTL

De videoplatforms van RTL in Nederland en Duitsland hebben flink bijgedragen aan de totale omzet van de mediagroep. RTL rapporteerde vanochtend zijn beste halfjaarresultaten uit zijn bestaan. De omzet eindigde 4,2 procent hoger op 3,2 miljard euro. Het mediaconcern realiseerde een winst van 443 miljoen.

De digitale omzet groeide 21 procent naar 513 miljoen euro, mede dankzij de activiteiten van Fremantle, BroadbandTV en SpotX. In juni 2019 had RTL 1,2 miljoen betalende abonnees voor zijn videoplatforms (pdf). Die platforms leverden RTL 122 miljoen euro op.

RTL maakte vandaag ook bekend dat het een open adtech platform in het leven roept geleid door RTL Deutschland onder de naam Smartclip. Smartclip blijft samenwerken met adtech dochter SpotX, waarvoor wel strategische partners worden gezocht. Adtech was in de verslagperiode goed voor 83 miljoen euro omzet.

Het bestuur van RTL wordt eveneens vernieuwd. Elmar Heggen wordt COO, Björn Bauer (Bertelsmann) CFO.

RTL Nederland deed het als totaal wel iets minder goed. De omzet ging 2,1 procent omlaag naar 236 miljoen euro, ondanks 58 procent groei voor Videoland. In een presentatie (pdf) spreekt RTL van ‘uitdagende marktomstandigheden’. De winstdaling van RTL Nederland wordt veroorzaakt door lagere tv-advertentieopbrengsten en door de stevige investeringen die het mediabedrijf doet de ontwikkeling van eigen, lokale content en techniek.

In de verslagperiode begon RTL Nederland reclame te verkopen voor Discovery, Fox en Viacom.

Komende donderdag presenteert RTL het nieuwe winterseizoen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond