15 miljoen downloads om TomToms te personaliseren

[VIDEO] Afgelopen half jaar downloadden TomTom-gebruikers 15 miljoen door gebruikers gecreëerde elementen om hun navigatie-apparaat te personaliseren. Points of Interest, zoals benzinestations en bedrijfslocaties, zijn het populairst. Dagelijks schrijven 16.000 bestuurders zich in om TomTom-kaarten te kunnen corrigeren.
De points of interest die standaard in navigatie-apparatuur wordt meegeleverd, veroudert heel snel. TomTom ziet er geen brood en heil in om dat soort locatie-informatie zelf bij te houden en bewerken. Daarom kunnen gebruikers sinds februari zelf zaken als bestemmingen, maar ook stemmen, symbolen en geluiden uploaden en beschikbaar stellen aan anderen.
"Sinds de lancering zijn er 10.000 objecten geupload. Die zijn gezamenlijk 15 miljoen miljoen keer gedownload", zei Oscar Diele van TomTom zojuist op Emerce Eday. De baas van alle webwinkels van het Nederlandse GPS-bedrijf schetste een beeld waaruit blijkt dat zijn werkgever veel belang hecht aan input van gebruikers.
Het hier geschetste content sharing platform is slechts één manier waarop het Amsterdamse bedrijf input van gebruikers gebruikt.
Dagelijks 16.000 nieuwe gebruikers Map Share
Een andere manier is de dienst Map Share. Daarmee kunnen bestuurders onderweg al aangeven of een straat is geblokkeerd, tijdelijk opgebroken of bijvoorbeeld eenrichtingsverkeer is geworden. Die data sturen ze via hun pc terug naar TomTom, die het vervolgens verwerkt en aan zijn andere klanten weer beschikbaar stelt. "Daar zit gelaagdheid in. Je kunt álle correcties ophalen, maar ook die alleen door meerdere klanten zijn gerapporteerd en door ons geverifieerd", aldus Diele.
Map Share heeft nu 3,5 miljoen geregistreerde gebruikers. "En daar komen er dagelijks 16.000 bij. Omgerekend is dat dus een half miljoen per maand. En dat voor een dienst die één jaar oud is."
Altijd online
Het synchroniseren van route- en verkeersinformatie krijgt binnenkort een nieuw uiterlijk. Binnenkort komt de TomTom 940 op de markt. Die vertelt gebruikers live ook waar vaste en mobiele flitsteams staan (binnen 5 minuten geupdate), benzinestations en wat voor weer het wordt. Voorts is Google Local Search standaard ingebakken in het topmodel van TomTom.
(Commerciële demonstratie van TomTom 940)
Diele zegt dat zijn werkgever zeer gedetailleerde informatie heeft over verkeersbewegingen: "We doen dagelijks 500 miljoen snelheidsmetingen. We hebben er gemiddeld 2.000 per locatie. Met dat soort informatie kunnen we reistijd besparen, gemiddeld tussen de 6 en 12 minuten. Toen de ANWB afgelopen voorjaar meldde dat er 880 kilometer file stond, constateerden wij 2.100 kilometer."
Hij erkent de relatief branchevreemde bedrijven Nokia en Google als serieuze concurrenten, maar laat niets los over TomTom strategische positionering ten opzichte van deze partijen.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
kabouter plof
De waardering van TomTom is nu op zijn max? vandaar nu meer online focus?
kabouter plof
niet leuk; files van vodafone, werkt niet. bij wie wel?