Deel dit artikel
-

150 miljoen voor TV en WiFi in intercity’s

De Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail geven 150 miljoen euro uit aan televisie en draadloos internet voor alle Nederlandse intercity’s. De grote – vertraagde – uitrol start volgend jaar. Invoering zou dit jaar al hebben moeten plaatsvinden.

In alle intercitycoupés komen meerdere platte beeldschermen te hangen. Het plan is om deze ter hoogte van de bagagerekken te hangen, om de drie of vier stoelen. Bij een eerdere test hing er één scherm per coupé. "We gaan deze zomer bekijken hoe reizigers reageren op meerdere schermen per coupé," zegt woordvoerder Ronald Stevens van de NS. Deze zomer vindt een nieuwe test plaats. Voor het einde van dit jaar moeten de eerste 12 intercity's zijn voorzien van schermen en WiFi.

De NS noemt de schermen in een persbericht ‘informatieschermen'. In het bericht staat dat reizigers op de schermen de meest actuele informatie over hun trein, vertragingen en de gevolgen daarvan zien. Het bedrijf zegt in het bericht dat het de flinke investering doet om reizigers van betere reisinformatie te voorzien. "Reizigersorganisaties en politici klagen al jaren over gebrekkige reisinformatie. Daarom doen we deze investeringen," aldus de NS in het bericht.

Bij navraag blijkt dat de schermen niet alleen reisinformatie tonen. Reizigers zien ook nieuws en entertainment op de tv-schermen, aldus de NS. Of er ook commercials te zien zijn, is nog onduidelijk. "Dat is niet uitgesloten," zegt de NS-woordvoerder. Hij benadrukt dat de beelden áltijd zonder geluid zijn. "We willen de rust van de reizigers niet gaan verstoren. Om met oordopjes te gaan werken, vinden we overdreven. Gemiddeld zit een reiziger 45 minuten in een intercity."

Vertraging
Vorig jaar kondigden de NS en KPN aan samen te gaan werken aan de invoering van TV en internet in treinen. Die samenwerking loopt nog steeds. KPN is verantwoordelijk voor de technische realisatie van het project, en zorgt voor afspraken met contentpartijen.

De grootschalige invoering zou dit jaar al hebben moeten plaatsvinden. Vanwaar de vertraging? NS-woordvoerder Stevens: "We hebben nu, in tegenstelling tot eerder, gekozen voor een systeem dat geschikt is voor álle types intercity's. Dat betekent dat we een flexibeler systeem nodig hebben. Omdat de vorige leverancier deze niet kon leveren, hebben we moeten kiezen voor een nieuwe leverancier."

Over het precieze businessmodel achter het netwerk van televisies en draadloos internet wil de NS geen uitspraken doen. Het geld is afkomstig uit een grote pot gezamenlijk geld van NS en ProRail. "We hadden ooit aandelen Telfort. Die hebben we op een gegeven moment van de hand gedaan. Het geld dat we daarvoor kregen hebben we apart gezet, en bewaard voor dit soort projecten," aldus de NS-woordvoerder. Er zal geen apart onderdeel worden opgezet voor het televisie en WiFi-project, zegt de NS.

Reizigers zullen wél moeten betalen om gebruik te maken van WiFi. Of er combinaties met treinkaartjes of abonnementen mogelijk zijn, is nog onbekend. De NS wil zich nog niet vastpinnen aan een datum waarop alle treinen zijn uitgerust met tv's en internet. Waarschijnlijk zal het maximaal twee jaar duren.

Overigens worden er ook schermen geplaatst op perrons, in stationshallen en in fietsenstallingen. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond