Deel dit artikel
-

Grootschalige invoering TV in intercity’s

Het merendeel van de Nederlandse intercitytreinen is straks voorzien van televisie en draadloos internet. Vanaf begin volgend jaar starten KPN en de NS met de invoering van tv en internet in de treinen. Gisteren tekenden beide bedrijven een intentieverklaring waarin NS en KPN aangeven de komende maanden verder te gaan met de voorbereidingen van de grootschalige invoering.

Vorig jaar december startte de NS met een proef op het traject Haarlem-Maastricht. In drie wagons van een trein bevinden zich per coupé vier schermen. voor de proef leverde KPN de draadloze verbindingen en RTL Nederalnd de content in de vorm van een combinatie van tekst en bewegende beelden.

Voor het nieuwe tv-netwerk is RTL niet langer verantwoordelijk voor de content. KPN neemt de exploitatie van tv-programma's voor zijn rekening. De rol van RTL is overigens niet volledig uitgespeeld. Woordvoerder Stephen Hufton van KPN: "Wij zijn verder aan het spreken met RTL en andere leveranciers over de levering van content."

Volgens Hufton is KPN niet ontevreden over RTL, maar is het telcombedrijf sinds de start van de proef zelf 'een flink stuk verder op het gebied van narrowcasting.' KPN investeerde de eerste helft van dit jaar flink in narrowcasting, onder meer door de aankoop van drie narrocastingbedrijven. Het bedrijf sloot een strategische overeenkomst met Media librium, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het netwerk in de Nederlandse vestigingen van McDonalds.

De proef op het traject Haarlem-Maastricht is succesvol verlopen volgen Hufton. Uit de resultaten blijkt dat reizigers actuele reisinformatie in de trein in combinatie met infotainment (nieuws, sport, weer en entertainment) waarderen.

De uitzendingen tijdens de proef duren ongeveer tien minuten. Op een deel van het scherm is video te zien met daarnaast bijbehorende tekst. De schermen tonen ook actuele reisinformatie, zoals de tijd van aankomst op stations, de overstapmogelijkheden en informatie over vertragingen. Daarnaast zijn er commercials te zien. De opzet van het NS-tv kanaal zal straks grote gelijkenissen tonen met de uitzendingen tijdens de proef, blijkt uit de woroden van Hufton. Over de precieze invulling wordt de komende maanden nagedacht.

KPN biedt in de intercity's straks ook internetfaciliteiten. Reizigers kunnen gebruik maken van draadloos internet via HotSpots. "Internet en tv moet je zien als één geheel. Het gaat om de 'connected train'," aldus Hufton.

Deel dit bericht

5 Reacties

Sjaak

Ik hoop dat er ergens nog een plekje overblijft waar je rustig kunt lezen of werken. Als dat er niet meer is krijg je mij nooit meer de trein in.

Kees

Geweldig, die prioritering bij de NS. Misschien flauw, maar denk niet dat ze nu op ineens op tijd gaan rijden, wel?

Erwin van der Slik

Nu nog wat elektra in de trein voor je laptop en dan kun je ook de hele reis Haarlem – Maastricht uitzitten want das toch wel vreemd, gaan voor de laptop in de trein maar geen elektra aanbieden terwijl dat in de meest stokoude Duitse treinen vaak al wel te vinden is.

luc boeke

Mensen forensen, Wat is er nou mooier dan die bergen 'verloren' tijd tussen thuis en werk nuttig (wifi internet access) en/of aangenaam (narrowcast TV) door te brengen? Die gratis pulpblaadjes in het OV zijn voor mij persoonlijk geen optie, ik kan niet wachten tot dit KPN NS initiatief uitgerold wordt in 'mijn' intercities… Power supply en de mogelijkheid om bij je stoel een koptelefoontje in te pluggen om de TV uitzending mee te luisteren zijn inderdaad wel nice2haves, maar laten we eerlijk zijn: Maastricht – Haarlem is geen intercontinentale vlucht.

Ellen Kaandorp

De huidige hotspot op Amsterdam CS blijkt alleen voor 1e klas reizigers. Ik hoop dat de NS ook rekening houdt met 2e klas reizigers, zodat ik straks WIFI kan bellen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond