Deel dit artikel
-

2,5 miljoen groeigeld voor Mediatool

Het Nederlandse investeringsfonds Newion leidt een investeringsronde van 2,5 miljoen euro in Mediatool uit Stockholm. De Zweden helpen internationale merken hun media-investeringen organiseren en halen het gepriegel uit dat werk.

Het is de eerste grote investering voor Mediatool, dat zijn activiteiten tot nu toe grotendeels zelf financierde. Om de verkoopactiviteiten op te schalen en het product door te ontwikkelen trekt het geld van buiten aan. Behalve Newion uit Amsterdam doen ook de Zweedse investeerders J12 Ventures, Almi Invest en Twig mee.

Het plannen, uitvoeren, bijsturen en rapporteren over digitale mediacampagnes is nog veel te veel handwerk. Of het nu om campagnes op tv en radio gaat of bij diensten als Facebook en Google, dat maakt niet uit. Er wordt nog steeds gepland in Excel, statistieken handmatig uit Google Analytics gehaald en enthousiast gemaild over verdere processen. Dat is wat Mediatool belooft weg te automatiseren.

“Wij brengen controle over de media-investeringen en het -rendement”, vertelt algemeen directeur Alexander Högman (foto). “In onze tool zit zowel planning als performance verwerkt. Alle data zijn gestructureerd op één plaats aanwezig.”

Volgens John Sjölander, partner bij Newion, onderscheidt Mediatool zich ook in het feit dat gebruikers er makkelijk mee kunnen samenwerken. “Toen we naar de cijfers keken, bleek dat nieuwe klanten heel snel van enkele gebruikers opschaalden naar tientallen of honderden gebruikers. Het doorbreekt interne silo’s in een organisatie en brengt transparantie.”

De uitbraak van het coronavirus bevestigde dat in de beleving van Högman. Hij zag dat zijn klanten zonder grote belemmeringen ook vanuit huis gewoon konden blijven doorwerken.

Kantoren openen in buitenlandse markten staat niet direct op Mediatools agenda. “Vanaf dag één verkopen we ons product via online video. Daar verandert niets aan.” Wel komen er meer verkopers die dat doen en – wat heet – medewerkers customer success. Dat zijn mensen die helpen met het juist implementeren van de dienst. “We besparen die klanten een dag werk per week.”

Voor het aannemen van de investering groeide het zes jaar oude bedrijf jaarlijks tussen de vijftig en honderd procent qua omzet en was het cashflowpositief.

Het product kent integraties met Facebook, Google Campaign Manager, Google Ads, LinkedIn en Instagram en werkt aan meer koppelingen. Te denken valt aan tools die onderling samenwerken bevorderen, andere data-integraties en diensten aan de financiële kant.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond