Deel dit artikel
-

De vijf tech- & gadgettrends op IFA 2017

Waar we vorig jaar nog bij elk merk een VR-bril aantroffen, en het jaar daarvoor overal smartwatches, was het dit jaar eigenlijk relatief rustig op de IFA. Vernieuwing was er wel bij bestaande categorieën als smart homes, hoofdtelefoons en wasmachines. Waarbij vijf techtrends te onderscheiden zijn.

De eerste trend die meteen opviel op de IFA was die van de spraakassistent. Op bijna elke stand hoorde je wel een demonstratiejuffrouw ‘OK Google’ of ‘Alexa’ roepen, waarna er helaas toch ook vaak een reactie uitbleef en zenuwachtig wat personeel heen en weer liep om iets te herstarten of alsnog een demo af te blazen. Natuurlijk is er op een beurs meer omgevingslawaai dan je in een thuissituatie hebt, maar opgeteld was ik niet echt onder de indruk. Mede omdat geen van de spraakassistenten alleen in het Engels, en dus niet in de eigen taal (in dit geval Duits), kon worden aangesproken.

Hetzelfde op de stand van Samsung, waar de koelkast, de stofzuiger en de wasmachine via het eigen Bixby alleen in het Engels kon worden aangesproken. Het waren vooral de laptops als de Lenovo Yoga 920 die de virtuele assistent Cortana van Microsoft hadden geïmplementeerd en het aantal keren dat ik ‘Hey Siri’ hoorde langskomen, bleef beperkt tot de nieuwe Philips Hue lamp en de smarthomeproducten van Elgato. Hier zal vast snel verandering in komen zodra Apple’s Home Pod beschikbaar komt en tevens zul je dan wel in het Nederlands vragen kunnen stellen, iets wat bij alle spraakgestuurde luidsprekertjes van Panasonic, Sony, Libratone en Harman nog niet het geval was.

(foto: Panasonic SC-GA10 met Google Assistant)

Trend 2 – Draadloze oordopjes
De Apple Airpods zijn misschien wel het bekendste voorbeeld van een nieuwe productgroep onder inear-hoofdtelefoons: draadloze oordopjes die via bluetooth met elkaar en een smartphone in verbinding staan. De interne batterijen leveren gemiddeld zo’n 4 uur luistertijd en een meegeleverde case met interne batterij laadt ze na het opbergen weer op. Prijzen beginnen rond de 99 euro voor de Minim van Avanca, 130 euro voor de SHB4385 van Philips, 220 euro voor de WF-1000X van Sony tot de Samsung Gear IconX met een prijskaartje van 230 euro.

Trend 3 – Smart
Wat opviel bij deze IFA is dat werkelijk alle apparaten inmiddels een smart-functie hebben gekregen. Als we alleen al kijken naar het 1000X-assortiment aan hoofdtelefoons van Sony, die via de bijhorende app registreert wat voor activiteit je doet en daar automatisch de instelling van het geluid en de noise cancelling op aanpast. Er zit zelfs een sensor op die de luchtdruk meet en hierop aanpassingen doet.

Slimme koelkasten en wasmachines leken bij elk merk overigens standaard, waarbij de wasmachines van Sharp zelfs autonoom kunnen bepalen hoeveel waspoeder een wasbeurt behoeft. In een andere categorie, die van luchtreinigers, introduceerde Philips exemplaren die de luchtkwaliteit meten, zich daarop aanpassen en vervolgens via een app je op de hoogte stellen van de meetresultaten.

Ook was er een slimme fietshelm (van Livall), met achterop een remlicht dat reageert als je remt of afslaat. Veel aandacht was er tevens voor de slimme vibrator Crescendo van Mysteryvibe die voor 159 euro in combinatie met een app van allerlei patronen is te voorzien. En wat betreft het aantal nieuwe smartwatches, die was verrassend laag. Horlogefabrikant Fossil was eigenlijk de enige die een paar nieuwe exemplaren kon laten zien.

(foto: binnenwerk Mysteryvibe Crescendo)

Trend 4 – Integratie
De meeste merken lijken inmiddels doordrongen van het feit dat open source of het integreren van verschillende standaarden de enige manier is om de consument te overtuigen van smarthometoepassingen. Zo zie je bij Philips Hue ondersteuning voor Google Home, Applexs Homekit en Amazon Alexa. Samsung demonstreerde in dat kader een smarthomesituatie waarbij hun deelname aan Open Connectivity Foundation nog eens werd benadrukt, een organisatie waar bedrijven als Intel, Microsoft, LG en Cisco ook deel van uitmaken. Voor 4K televisies kwam Samsung, LG en 20thCenturyFox met een nieuwe open standaard: de HDR10+.

(foto: Segway miniPLUS)

Trend 5 – e-Mobility
Hoewel het aantal fabrikanten met e-mobility-oplossingen op een hand te tellen was, kregen ze allen de volle aandacht. En hadden verrassend genoeg bijna allemaal dezelfde line-up. Zo introduceerde Segway twee nieuwe zelfbalancerende voertuigen, de miniLite en mini Plus, maar ook twee elektrische steps, de KickScooter ES-1 en ES-2. Hetzelfde bij Nilox die ook nog elektrische skateboards en een opvouwbare elektrische fiets presenteerden. En het Zwitserse SoFlow met nog een toevoeging van een elektrische vouwscooter. Waar al deze fabrikanten het vooral moeilijk mee hebben, is de regelwetgeving voor deze categorie vervoersmiddelen, of liever gezegd, het gebrek eraan, waardoor het merendeel zich nog steeds niet op de openbare weg mag begeven.

Hieronder nog video waar ik voor besteproduct.nl alle trends en een paar producten laat langskomen:

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond