Deel dit artikel
-

925people: GeenStijl verkocht voor 3 miljoen

Jort Kelders 925people.nl doet een gooi naar het overnamebedrag van het populaire weblog GeenStijl. Het weblog voor ‘hoger opgeleid kantoorpersoneel dat ’s ochtends achteraan in de file aansluit’ komt uit op minder dan 3 miljoen euro.

Afgelopen week werd bekend dat de Telegraaf Media Groep zijn belang in de uitgever van GeenStijl en Dumpert uitbreidde van 40 naar 100 procent. Dat bleek uit de halfjaarcijfers die het mediabedrijf publiceerde.

Hoeveel De Telegraaf betaalde voor het belang van 60 procent werd niet bekend gemaakt. De mededeling was wel goed voor een hoop speculaties over het overnamebedrag. Tot nu toe is 925people.nl de eerste die een gecalculeerde aanname doet.

Het overnamebedrag dat de businessweblog noemt is gebaseerd op berekeningen. Daarnaast wordt het nog eens bevestigd door een direct betrokkene bij de overeenkomst als ‘het maximale bedrag’, zo laat 925people.nl weten.

Op de site is ook te lezen dat de Telegraaf Media Groep, die in 2005 een belang nam in Nieuwsmedia BV, de uitgever van onder meer GeenStijl, toentertijd ook meteen een optie op de resterende aandelen liet vastleggen.

GeenStijl-oprichter Dominique Weesie laat in een reactie weten dat de bronnen niet kloppen. Op de businessweblog zegt hij: “Ik kan je vertellen dat met een ROS van 40 procent het een lachertje zou zijn wanneer we de resterende aandelen voor het door jou gesuggereerde bedrag zouden hebben verkocht.” Wat GeenStijl dan wel heeft opgebracht, dat laat hij in het midden.

Met de geschatte overnamesom zou de totale waarde van Nieuwsmedia BV neerkomen op minder dan 5 miljoen euro.

Deel dit bericht

10 Reacties

Karel de Wit

Dus ieder 600.000 bruto maximaal (tuurlijk gaat die multiplier niet over 2008 , dat zou die Weesie wel willen).

mangahuisman@gmail.com

Een site met zoveel bereik, is veel meer waard dan 3 miljoen. De site heeft kracht en word dan ook door veel mensen gelezen, het is meer een begrip dan zomaar een nieuwsbron. Doe zelf een schatting van rond de 22 miljoen.

henk ten w

Mijn felicitaties aan Wiegers en Weesie, het zijn de enige en direct de laatste Nederlanders ooit die multimiljonair werden met bloggen.

Karel De Wit

@Henk: Ze zijn geen miljonair geworden, dat is nu juist het opvallende. Volgens berekeningen van ?doorgaans goed ge?nformeerde bronnen? hebben de heren ieder 600.000 bruto aan het Geenstijl avontuur overgehouden. Dit komt doordat ze voor de huidige verkoopwaarde een formule hanteren die gebaseerd is op winst, en Geenstijl maakt nauwelijks winst. Dominiek Weesie ontkent deze berekening ook niet. Hij roept nu alleen overal dat ook het jaar 2008 meegerekend wordt; bij een deal die vlak na sluiting van het boekjaar 2007 is afgerond is dit uiteraard lariekoek en onmogelijk.

mg

@Henk: Of ze miljonair zijn geworden met bloggen weet ik niet en het interesseert me ook niet zoveel, maar als dat zo is dan zijn ze niet de eerste Nederlanders.

Paul Veen

Geenstijl trekt meer bezoekers dan Telegraaf.nl. kort door de bocht zou dit betekenen dat Telegraaf.nl dus ook geen snars waard is. Zou ik als TMG me ernstig zorgen maken, nu ze heftig in online investeren.  Kan met niet voorstellen dat Geenstijl slechts 3M waard is.

Kevin

@Paul Als de verkoopwaarde van Youtube ook gebaseerd was op de jaarlijkse winst die het maakt (zoals de verkoopformule van Geenstijl) dan had Google de website Youtube gratis kunnen overnemen. Weesie en Wiegers zijn gewoon niet slim geweest om het op deze manier te verkopen.

Dennis

IVM met youtube had Google dan zelfs nog waarschijnlijk geld toe gekregen 😉

haha

lees uzelf nou eens in heren.

Wiedenkje

En waarom zou GS niet voor een lachtertje verkocht zijn? Er zijn de laatste tijd steeds meer dagen dat er geen enkele advertentie te zien is. Google AdSense heeft er ook een tijdje uitgelegen. Ik zou me kunnen voorstellen dat steeds minder adverteerders naast de reacties van rabiate randdebielen willen staan. Die overigens niet hoger opgeleid zijn want dat weet GS helemaal niet. Het lijkt me namelijk dat je dat zo nu en dan moet onderzoeken. Wie ooit benaderd is voor een demografisch onderzoek mag het zeggen, maar ik niet. Sterker nog, als je te kritische dingen roept in de comments krijg je een ban van Joris de Lognazi (een techneut nota bene). En de adverteerders maar blijven wijsmaken dat ze midden in de maatschappij staan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond