Deel dit artikel
-

“Aandeel internetreclame in 2006 naar 2 procent”

De omzet aan internetreclame in Europa zal in 2006 2 procent van de totale reclamebestedingen vormen. Dit zegt mediabureau Zenith Optimedia, dat tevens de prognose voor de Europese reclame-omzet dit jaar naar boven bijstelde. Nederland blijft echter achter.

Met dat aandeel van 2 procent loopt Europa echter nog flink achter op de Verenigde Staten. Volgens Zenith Optimedia, een wereldwijd opererend mediabureau, wordt in de Verenigde Staten nu al 5 procent van het reclamegeld besteed aan internetreclame.

De omzet aan online reclame in Europa groeide vorig jaar met 32 procent naar 1,2 miljard euro, aldus Zenith Optimedia. In Japan groeide de markt nog sneller, met 40 procent. Voor het huidige jaar verwacht Zenith in de Verenigde Staten een groei van 8 procent, met name aangejaagd door het adverteren bij zoekmachines. Een groeicijfer voor geheel Europa en Nederland had het mediabureau niet direct paraat.

De groei van de totale reclamebestedingen in Europa werd vorig jaar door Zenith Optimedia op 1,8 procent geraamd. Het blijkt daarmee achteraf aan de voorzichtige kant te zijn geweest, de groei bedroeg 2,5 procent, zo meldt het nu. Het al eerder ingezette herstel op de Europese advertentiemarkt zet zich door, concludeert Zenith Optimedia. Voor dit jaar stelt het zijn verwachting naar boven bij, van 3,7 naar 4,2 procent groei.

Nederland loopt echter achter. Vorig jaar was er sprake van een netto afname van 9,6 procent, maar in oktober betoonde Zenith Optimedia zich nog positief over de omzetontwikkeling dit jaar. Sindsdien heeft het echter al tweemaal de prognose naar beneden moeten bijstellen. Het gaat nu uit van een netto afname van de reclamebestedingen met 2,9 procent.

“De advertentiebestedingen lijken zich nog steeds niet aan de negatieve spiraal te onttrekken,” aldus Zenith Optimedia. “Ook het feit dat het CBS onlangs becijferde dat de koopkracht in ons land voor het eerst in tien jaar daalt (-1,3 procent ten opzichte van 2003), is een indicatie dat de markt met zichzelf blijft worstelen. De slechte vooruitzichten met betrekking tot loonmatiging en hoge werkeloosheid zorgen ervoor dat het negatieve klimaat vooralsnog aanblijft.”

Deel dit bericht

1 Reacties

Dutchcowboys

Elk jaar groeit online advertsing met 80% in de UK. In 2007 gaat hier meer geld in om dan in radio reclame. Twijfel toch wel sterk aan de hier gepresenteerde cijfers: http://www.dutchcowboys.nl/reacties.php?nieuws=279

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond