Deel dit artikel
-

Aantal virtuele aanbieders van mobiele telefonie gedaald, aantal klanten groeit

Het aantal virtuele aanbieders van mobiele telefonie in Nederland, oftewel partijen zonder eigen netwerk, is in het eerste kwartaal van 2017 licht gedaald. Het aantal klanten is juist licht gegroeid, met 1,2 procent naar ruim 6.8 miljoen.

Het aantal klanten steeg vooral bij de virtuele merken van de mobiele aanbieders, omdat Ziggo Mobiel veranderde van onafhankelijke MVNO naar virtueel merk na de fusie met Vodafone Nederland. Zonder dit effect zouden de onafhankelijke MVNO’s groei hebben laten zien, aldus Telecompaper.

Van de totale virtuele mobiele markt hadden onafhankelijke MVNO’s in het eerste kwartaal 48,1 procent in handen, verdeeld over 35 spelers. Het aandeel van de virtuele merken groeide door de toevoeging van Ziggo Mobiel. Verder was het beeld bij virtuele merken wisselend. Een aantal spelers, zoals Telfort, verloor klanten terwijl merken zoals hollandsnieuwe klanten wonnen.

Over de hele markt bekeken kwam de groei voornamelijk bij de no-frills spelers vandaan. Zowel de meeste virtuele merken als de meeste onafhankelijke MVNOs in dit segment groeiden, waarbij met name Simpel, Youfone en hollandsnieuwe stegen in klantenaantallen.

In de top vijf van alle VO-aanbieders veranderde alleen nummer vijf: Simpel nam de plek in van Simyo. Telfort blijft de grootste virtuele operator, gevolgd door Lebara, Lycamobile en hollandsnieuwe.

Het segment ‘no-frills’ blijft het grootste met een aandeel van 50,1 procent. De meeste spelers in dit segment zagen hun klantenaantallen stijgen, waarbij vooral Simpel doorgroeide. De etnische spelers zijn nog altijd goed voor 29,8 procent van de markt, al daalde dat licht ten opzichte van het derde kwartaal van 2016.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond