ABN: Consument maakt geen onderscheid in online en offline

Naast de dalende volumes heeft de crisis een aantal structurele veranderingen in de retail blootgelegd. Zo heeft de opkomst van online retail veel gevolgen voor de gehele sector. Het aandeel online uitgaven nam in de gehele sector sterk toe. Dat constateert ABN AMRO in een marktstudie.
De totale retail-uitgaven bestaan nu voor 6,9 procent uit online aankopen. Toch is er volgens ABN sprake van grote verschillen in de sector. Traditioneel blijft consumentenelektronica voorop lopen als het gaat om het online aandeel in de omzet. Maar liefst 20 procent van de omzet wordt online gegenereerd. Bij de kledingbranche is dit inmiddels 8,5 procent. Een segment dat nu sterk groeit, is de online verkoop van doe-het-zelfartikelen. Terwijl het volume van doe-het-zelfzaken in 2013 met 9,3 procent daalde – het zevende jaar van krimp op rij – stegen de online aankopen – met name van huis – en tuinartikelen – met 13 procent.
Retailers die zich primair op het online kanaal richten, hebben volgens ABN AMRO de meeste kans in nichemarkten. Hier kunnen zij zich positioneren als specialist en tevens hun vindbaarheid vergroten. Zo openen veel online warenhuizen aparte websites voor individuele productcategorieën binnen hun aanbod.
Het groeiende aandeel van mobiele shoppers draagt bij aan een verdere groei van online verkopen binnen de retailsector. Tablets en – steeds vaker – smartphones zorgen ervoor dat de consument altijd en overal kan vergelijken en winkelen. De consument denkt bovendien niet langer in afzonderlijke kanalen, maar wil op elk gewenst moment en ongeacht het kanaal kunnen overgaan tot een aankoop. Of dit online of offline is, is hieraan ondergeschikt.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond