Deel dit artikel
-

Abonneemodel krant op internet ‘failliet’

De Amerikaanse zakenkrant Wall Street verwacht 15 keer meer bezoekers op zijn site te verwerken als het afstapt van het abonneemodel achter de site. De New York Times verwijderde alle betaalslotten eerder deze week.

Dat zegt mediamagnaat Rupert Murdoch, die vorige maand het moederbedrijf van de Wall Street Journal overnam voor 5,6 miljard dollar. Hij deed zijn uitspraak tijdens een conferentie van zakenbank Goldman Sachs, meldt de Financial Times.

Het ziet er volgens Murdoch sterk naar uit dat de Wall Street Journal afstapt van het abonneemodel voor zijn digitale editie.

Op korte termijn verliest News Corp. daarmee 30 miljoen dollar aan omzet. Murdoch denkt echter dat dat verlies ruimschoots wordt gecompenseerd door het extra bezoek aan WSJ.com. Extra bezoek leidt tot meer advertentie-inkomsten. De krant zou ook 'nieuwe zoekdiensten' overwegen. Onduidelijk is of ook die dienst gratis zal worden.

De ondernemer schat dat het aantal bezoekers kan groeien van de huidige 1 miljoen naar tussen de 10 en 15 miljoen.

Eerder deze week besloot de New York Times ook de betaalhordes van zijn digitale editie te verwijderen. In de afgelopen 2 jaar waren de krantenarchieven en columns enkel via het web te lezen als de bezoeker een maand- of jaarabonnement had.

In Nederland werkt Het Financieele Dagblad met verscheidene online abonnementsmodellen. De Telegraaf ontsluit tegen betaling de volledige papieren krant op internet.

Bron foto: medapt.org (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond