Deel dit artikel
-

Accenture strikt Procter & Gamble voor mondiale deal

Accenture belooft voor 1200 van de belangrijkste sites van Procter & Gamble met een intelligent online platform de online performance en conversieratio omhoog te brengen. “Steeds meer grote merken zullen wereldwijd één bureau inzetten voor dit soort zaken”, aldus Kees-Jan Koppenaal van Accenture.

Binnen Accenture is er de relatief nieuwe afdeling Accenture Interactive. Koppenaal is in Nederland de eindverantwoordelijke voor deze afdeling. "Daarbinnen hebben we een nieuwe propositie bedacht, een intelligent digitaal platform. Dat hebben we aan Procter & Gamble verkocht, zij zijn onze launching partner. Het wordt ingezet voor 1200 van hun belangrijkste sites."

Accenture verzorgt van dit platform de technische kant, de internetinfrastructuur. Koppenaal: "We leveren een omgeving op waarin alle componenten zitten. Van een e-commerceplatform, crm-databases, alles wat ze nodig kunnen hebben. Het wordt gecentraliseerd door ons aangeboden. Wij zorgen dat alle onderdelen van de oplossing met elkaar kunnen praten. Een klant heeft vaak meerdere leveranciers, voor het cms, web analytics, e-commerce. Alle onderdelen zijn wel aanwezig, maar het wordt niet gecoördineerd."

Trend

Koppenaal voorspelt een trend voor de toekomst. "Alleen hebben veel patijen op dit moment niet de body om dat neer te kunnen zetten. Het is iets waar Accenture aan voorkant van de troepen zit. Maar het gaat er naartoe dat meer bedrijven zo te werk gaan. Wij hebben een goede voorsprong."

Via een toepassing van een crm-strategie gaat Accenture bijvoorbeeld de sites intelligenter maken. "De sociaal demografische kenmerken van een bezoeker kunnen we koppelen aan de webomgeving. Via IP-tracking weet je dat een deel uit een bepaalde buurt komt, met een bepaalde welstandsklasse. Die groep kun je andere content geven. Of, gebaseerd op basis van herkomst, iemand uit een affiliatieomgeving tegenover iemand uit Google die zoeken naar schoonheidsspullen, die zitten in een andere fase. De laatste zal zich nog meer oriënteren. De bezoeker wordt op het juiste punt neergezet", aldus Koppenaal.

Het voordeel van een oplossing als deze is, zo meent Koppenaal, "Dat je een logisch gekoppeld geheel biedt. Dat kun je het beste bij één partij leggen. Anders kunnen het front end en de back end net niet met elkaar praten."

Besparing

Wat er concreet  bespaard wordt, dat vindt Koppenaal lastig te zeggen. "Uiteindelijk is alles in geld uit te drukken. Je bespaart in FTE’s door een centraal platform neer te zetten. Je bespaart op de inkoop. Je plant op resultaat, de conversieratio gaat omhoog. De oplossing zorgt ervoor dat je beter converteert op de site, als je het koppelt en het crm-systeem slim inzet. Je laat de bezoeker op een andere plek binnenkomen en helpt om ze juist neer te zetten. De waste gaat omlaag. Dat levert meer omzet op en de kosten gaan omlaag."

Het online platform wordt gefaseerd uitgerold. Beide partijen gaan in de Verenigde Staten en van start en van daaruit wordt het over de rest van de wereld uitgerold. "Wanneer en voor welke sites dit in Nederland gaat gebeuren, dat is nog niet bekend. Met 1200 sites is het een waanzinnige operatie", aldus Koppenaal.

Deel dit bericht

5 Reacties

Hendrik

Mischa

Dit is toch gewoon on-site en behavorial targetting? Leuk om te zien dat Accenture die kant op beweegt…

Kees-Jan Koppenaal

@Hendrik: deze deal is inderdaad in Amerika al enige tijd geleden gesloten, echter zijn we nu bezig met de internationale uitrol. Daardoor is deze deal momenteel ook interessant voor Europa, aangezien we nu met diverse grote spelers in Europa over deze aanpak aan het praten zijn.@Mischa: het is meer dan alleen on-site en behavioral tareting. O.a. het technische gedeelte waarbij Accenture de volledige hosting maar ook verzorging van de websites voor haar rekening neemt. Hierbij wordt er dus ook gezorgd voor een CMS, e-Commerce platform, web analytics, CRM db etc. Tevens worden al deze systemen ook gekoppeld zodat ze ook daadwerkelijk met elkaar kunnen praten. Aan de gebruikerskant is er idd sprake van targeting, maar ook bijvoorbeeld van het inzetten van een goede MVT tool en andere oplossingen. Dit ook weer gekoppeld aan de externe bronnen, ook advertising zit hierbij ingesloten.

Rick Maresch

Gave all round klus, Kees-Jan! Volgens mij wordt het weer eens tijd om samen een kopje koffie te drinken. Wanneer ben je in de buurt van Parijs?

Henk-Jan - hybris

Sinds wanneer woon jij in Parijs Rick?  Ik denk dat er overigens een behoorlijke opportunity bestaat voor organisaties als Accenture in deze commerce wereld.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond