Deel dit artikel
-

ACM: aanscherping regels om gelijk speelveld betaalmarkt te behouden

Big Techbedrijven, waaronder Apple, Facebook, Amazon of Ant Group (Alibaba), moeten ervoor zorgen dat hun platform of apparaat geschikt is voor verschillende aanbieders van betaaldiensten. Dat zegt toezichthouder ACM.

De ACM bepleit een gelijk speelveld voor alle aanbieders van betaaldiensten. De huidige regels zouden daartoe moeten worden aangevuld met aangescherpte Europese regels.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in opdracht van het ministerie van Financiën een marktstudie gemaakt. Belangrijkste conclusie is dat Big Tech een aanjagende rol kan spelen bij de concurrentie en daardoor de innovatie op de Nederlandse betaalmarkt. Maar het vraagt wel van de Big Techbedrijven dat ze hun platforms en apparaten openstellen voor concurrerende betaaldiensten. Net zoals de banken dat moeten doen.

De ontwikkelingen in Europa en in Nederland lopen volgens de toezichthouder over de hele linie wat achter bij de ontwikkelingen buiten Europa, waar Big Techs vaak al verder zijn met hun initiatieven op de betaalmarkt. Niettemin is een aantal Big Techs in Europese landen waaronder Nederland recent samenwerkingen aangegaan met bestaande spelers, of heeft door overnames of het nemen van minderheidsdeelnemingen hun positie op de Europese betaalmarkt versterkt.

De Big Techs geven zelf aan dat de introductie van PSD2 niet de (belangrijkste) reden is om de Europese en Nederlandse betaalmarkt te betreden. Hoewel sommige Big Techs – zoals Google – vergunningen hebben om onder PSD2 betaaldiensten aan te bieden in de EU, treden ze vaak op als (niet vergunningplichtige) technische dienstverleners en werken ze samen met bestaande vergunninghouders zoals banken of betaalkaartschema’s om hun betaaldiensten aan te bieden.

Nederlandse banken zien als belangrijkste risico voor het eigen businessmodel dat Big Techs het klantcontact overnemen. Klantcontact is belangrijk vanwege de informatie die de bank verkrijgt over de kredietwaardigheid van klanten en de mogelijkheden om betaaldiensten en leningen gebundeld te verkopen.

Een populair online platform kan verder concurrerende betaaldiensten weigeren. Ze kunnen het voor concurrenten ook moeilijk maken om goed te functioneren op het online platform. Dit belemmert de concurrentie en daarmee de verdere innovatie.

Er zijn twee Europese regels die kunnen helpen om het speelveld voor betaaldiensten gelijk te houden. Big Techbedrijven die alleen betaaldiensten faciliteren vallen nu nog niet onder de Europese regels voor open toegang tot betaalsystemen, de PSD2 richtlijn. De ACM adviseert deze richtlijn te wijzigen zodat Big Techbedrijven die alleen een faciliterende rol spelen ook daaraan moeten voldoen.

De tweede aanpassing is een wijziging van de concurrentieregels zodat vooraf voorwaarden kunnen worden gesteld aan dominante platforms. Daarmee kunnen bedrijven met bijvoorbeeld een dominante positie op een online markt, gedwongen worden om hun platform open te stellen voor anderen en blijft er een gelijk speelveld.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond