-

De digitale betaalpas en Click to Pay: de toekomst van digitaal betalen

Betalen wordt steeds digitaler. De invoering van de digitale betaalpas -dit jaar nog- en de komst van Click to Pay in 2021 maken het digitale betalingsverkeer makkelijker en veiliger.  

De snelheid waarmee consumenten contactloos betalen adopteerden, is in een stroomversnelling gekomen door de pandemie: mensen gebruiken minder cash en willen geen pincode meer invoeren. De limieten van contactloos betalen werden verhoogd en ook mobiel betalen en Apple Pay werden snel en massaal omarmd. We zien daarnaast dat we ook steeds meer online betalen in plaats van in de winkel. Maar dat willen we wel zo makkelijk mogelijk doen. 

Digitale betaalpas

Omdat mensen steeds vaker online aankopen doen, wordt nu ingezet op de uitrol van een digitale betaalpas. Hiermee kun je online betalen, net als je nu met je creditcard doet. In Nederland zijn miljoenen betaalpassen in omloop. Het gros van de Nederlanders kan deze pas dus gebruiken zodra deze betaalmethode overal geaccepteerd wordt (en hun bank dit ook aanbiedt). Bijkomend voordeel is dat de betaling direct vanaf je lopende rekening kan. En omdat de betaalpas gebruikmaakt van tokenization, biedt deze betaalmethode nog meer veiligheid.

Picnic

Daarnaast hoeven consumenten die vaak bij dezelfde webshops kopen, niet steeds hun persoonlijke gegevens weer in te vullen. Ook handig voor verkopers, want het aantal uitstapmomenten in de customer journey wordt zo beperkt. Klanten van online supermarkt Picnic kunnen sinds november via een pilot als eerste in Nederland hun boodschappen betalen met de digitale betaalpas. De websuper werkt hiervoor samen met Rabobank, Adyen en Mastercard. Ook Albert Heijn en ING hebben de handen al ineen geslagen om deze nieuwe manier van betalen uit te rollen. 

Fast check-out met Click to Pay

Naar verwachting wordt Click to Pay eind 2021 gelanceerd. Deze nieuwe betaalknop is een gezamenlijk initiatief van de grote creditcardmaatschappijen. Hiermee willen we het ecosysteem voor online betalingen verder verbeteren. De Click to Pay-betaalknop biedt een uniforme fast-checkout-oplossing voor webshops. In plaats van logo’s of knoppen voor elke betaaloplossing of creditcard die een webshop aanbiedt, volstaat nu de Click to Pay-button. De klant kan daar in één keer aangeven hoe deze wil betalen. Hiermee kunnen consumenten online supersnel afrekenen, zelfs als ze voor het eerst bij een webshop kopen. 

Waar consumenten nu vaak op zoek moeten naar hun creditcardgegevens om het online betaalproces af te ronden, is dat met Click to Pay niet meer nodig. En deze knop regelt niet alleen de betaling, maar zorgt er ook voor dat met één klik je NAW-gegevens doorgegeven worden aan de online winkelier. 

Wallet

Consumenten kunnen de Click to Pay-knop gebruiken door éénmalig een wallet aan te maken via hun bank of via een webshop. We slaan daarvoor de handen ineen met banken. Hiermee verzekeren we dat Click to Pay de nieuwe industriestandaard wordt, voor alle creditcard-schemes. Click to Pay kun je ook met je betaalpas gaan gebruiken.

Klantgegevens

Verkopers kunnen in de loop van volgend jaar al aan de slag met implementeren van deze betaalmethode. Voor hen zitten hier grote voordelen aan: naast een supersnelle betaalmethode (en dus meer gemak en minder kans op afbreken van de customer journey), biedt de Click to Pay-knop consumenten ook de mogelijkheid om na een aankoop een account te maken. Winkeliers krijgen zo weer meer inzicht in klantgegevens. De knop is makkelijk te installeren: via een Payment Service Provider of direct via de bank. 

Met Click to Pay en de digitale betaalpas maken we online aankopen en het digitale betalingsverkeer makkelijker en veiliger. Zo sluit het Nederlandse betaallandschap nog beter aan bij de huidige én toekomstige behoeften van onze consumenten.

Over de auteur: Hugo Reijkens is Director Digital Payments bij Mastercard Nederland

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond