Deel dit artikel
-

ACM legt Samsung boete op van ruim 39 miljoen voor marktmanipulatie televisies

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt Samsung een boete op van ruim 39 miljoen euro. Samsung heeft vanaf januari 2013 tot en met december 2018 volgens de toezichthouder ‘ongeoorloofde invloed’ uitgeoefend op de online-verkoopprijzen van televisies van zeven detailhandelaren.

Nieuwe televisiemodellen dalen snel in prijs nadat zij op de markt komen. Samsung probeerde dit tegen te gaan door de prijzen met detailhandelaren af te stemmen. Via deze prijsafstemming beschermde Samsung haar eigen marges en de marges van de detailhandelaren ten nadele van de consument.

Onder het mom van ‘prijsadviezen’ zorgde het Zuid Koreaanse bedrijf ervoor dat de detailhandelaren hun prijzen verhoogden naar de door Samsung gewenste marktprijs. De detailhandelaren volgden Samsung hierin omdat Samsung ook andere detailhandelaren consequent aansprak als zij te lage prijzen hanteerden.

Samsung wist dat zij detailhandelaren niet kon verplichten hun prijzen te verhogen. Medewerkers gebruikten daarom de term ‘advies’, maar deze advisering was in realiteit niet individueel en vrijblijvend. De gedragingen van Samsung verstoorden de concurrentie op detailhandelsniveau en leidden tot hogere prijzen voor consumenten.

Elke detailhandelaar moet zijn eigen verkoopprijzen bepalen. Monitoring van online-verkoopprijzen door leveranciers is op zichzelf toegestaan. Maar Samsung wist geen maat te houden.

Samsung monitorde via zogenaamde webcrawlers op een geautomatiseerde manier de online-verkoopprijzen van detailhandelaren. Als Samsung prijzen zag die lager waren dan de door haar gewenste marktprijs, nam Samsung contact op met de detailhandelaren en spoorde hen aan hun prijs te verhogen.

Uit bij bedrijfsbezoeken aangetroffen WhatsApp- en e-mailberichten valt op te maken dat Samsung daarbij vaak liet weten dat zij andere detailhandelaren op een zelfde manier had aangespoord of zou gaan aansporen.

Detailhandelaren lieten Samsung in reactie daarop weten de prijs te verhogen: ‘Done, over 15 min zichtbaar’. Omgekeerd vroegen de detailhandelaren aan Samsung om concurrerende detailhandelaren die te lage prijzen hanteerden, hierop aan te spreken. Vaak gebeurde dat in de vorm van een schermafbeelding. Samsung volgde deze klachten regelmatig op en koppelde de klagende detailhandelaar daarover terug: ‘Geadviseerd’ of: ‘Pff. Ga er weer achteraan’.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond