Deel dit artikel
-

ACM tikt Bralex Webshops op de vingers voor misleidende informatie

Toezichthouder ACM heeft Bralex Webshops op de vingers getikt vanwege onjuiste en onvolledige informatie.

De ACM was een onderzoek naar dit bedrijf gestart naar aanleiding van klachten. Ook Belgische en Duitse toezichthouders hadden geklaagd over verschillende websites van Bralex.

Het betrof websites waarop het bedrijf producten zoals voedingssupplementen, zaklampen en andere huis-, tuin- en keukenartikelen aanbood aan onder meer Nederlandse, Belgische en Duitse consumenten.

Zo werd er bijvoorbeeld geadverteerd dat de voedingssupplementen 14 dagen gratis geprobeerd konden worden, terwijl dat feitelijk niet kon. Ook werd vermeld dat het herroepingsrecht zou vervallen als de potjes met voedingssupplementen – die niet waren verzegeld – opengemaakt werden. Dat klopte ook al niet. Bovendien moesten consumenten wel betalen voor het product en het verzenden ervan en stonden er valse claims van nepartsen op de websites.

Ook ontbrak relevante informatie over de consumentenrechten bij online aankopen, zoals juiste informatie over het herroepingsrecht.

De start en de termijn van het herroepingsrecht – 14 dagen vanaf de dag na ontvangst van het product – hanteerde het bedrijf in de praktijk onjuist. Tot slot ontbraken de volledige contactgegevens van het bedrijf.

Bralex heeft inmiddels de websites met de onjuiste en onvolledige informatie óf offline gehaald óf op de nog bestaande websites de informatie aangepast en aangevuld.

Dit bericht is 8 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond