Deel dit artikel
-

Startende webshops op de korrel bij Consumentenautoriteit

Een webwinkel exploiteren is geen hobby’tje, maar een serieuze zakelijke onderneming met keiharde verplichtingen naar de consument. De Consumentenautoriteit gaat starters dat duidelijker inpeperen.

De toezichthouder richt zich in het komende halfjaar actiever op startende webwinkeliers en de consument. Laatstgenoemde moet beter het onderscheid leren maken tussen meer en minder betrouwbare webshops. De beginnende ondernemer moet leveren en betalen wanneer dat van hem verwacht wordt en branchespecifieke wetten respecteren.

“De nadruk zal liggen op het informeren van (startende) ondernemers met een webwinkel over de regels die gelden.” Dat zijn bijvoorbeeld regels over retouren, garanties, betalingen, maar ook privacyregels rondom het plaatsen van cookies, versturen van e-mail en inzetten van belbanken. Consumenten mogen, ongeacht het medium, enkel gericht benaderd worden wanneer ze daar expliciet toestemming voor hebben gegeven.

In de eerste helft van dit jaar richtten de Consumentenautoriteit zich vooral op een snelle aanpak van webwinkels met veel meldingen over leverings- en betalingsproblemen. “Dit heeft geresulteerd in drie toezeggingen, een openbare waarschuwing en een waarschuwingsbrief.”

De Consumentenautoriteit gaat per 1 januari 2013 samen met de Nederlandse Mededingingautoriteit (NMa) en OPTA verder onder de naam Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Er zijn in Nederland rond de veertigduizend webwinkels. Het merendeel bestaat uit kleine shops met een omzet van duizend tot tienduizend euro. Circa twintig procent heeft een omzet van een miljoen euro of meer.

December 2011 en januari 2012 lieten een recordaantal sluitingen van webwinkels zien. Rond de duizend per maand, blijkens cijfers van de Kamer van Koophandel.

Webwinkels in Nederland hebben een gezamenlijke omzet van rond de tien miljard euro.

Foto: E .Dronkert (cc)

Deel dit bericht

7 Reacties

Remko

Goede zaak,
Wij krijgen helaas nog maar wat vaak klanten aan de lijn die al heel wat nare ervaringen hebben opgedaan. Klanten die bij ons wat gekocht hebben zijn in de regel zeer tevreden. Uiteraard gaat het overal wel eens mis, maar dat zijn gelukkig de uitzonderingen op de regel.

Robert

Goed zo Remko, maak maar weer even schaamteloos reclame voor je eigen webshop. Daar is deze reactiemogelijkheid ten slotte toch ook voor.

Auke

Dit is een goede zaak. Veel kleine webwinkeliers hebben last van rotte appels in de markt.

Elisabeth Bertrand

Remko, het stoort mij niet, ook al was het de bedoeling dat je reclame zou maken voor je eigen site, moet kunnen zolang het niet bij ieder artikel staat. Als het goed is mogen mensen dat best weten. Elisabeth

Ruud Davids

Dit is een goede zaak !
Ik denk dat het ook verstandig is om webwinkels met een eigen winkel of showroom extra promotie te geven als de klant er niet via de mail uit komt kan de klant ook nog gewoon in een winkel zijn verhaal kwijt ! En oplossing is dan altijd !
(het moet opgelost worden daar hoeft de klant niet voor langs te komen maar geeft de klant wel meer zekerheid !)

Olivier

@Ruud Davids Serieus? Dat gaat toch juist helemaal in tegen het idee van een webwinkel? Verkoop op afstand, dan ook service op afstand leveren, en niet zeggen dat de consument dan maar even het hele land door moet rijden om het probleem op te komen lossen.

Bernard

Niet zo azijn zeiken, Robert.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond