Deel dit artikel
-

AD denkt ook aan betaalde diensten

De nieuwe site van het Algemeen Dagblad (AD) wil uiteindelijk ook betaalde diensten gaan aanbieden. Daar wordt nu heel voorzichtig naar gekeken. De komende tijd moet de nieuwe site het qua inkomsten vooral hebben van online advertenties. Aan het einde van het jaar moet de nieuwe site van het AD al winstgevend zijn.

De nieuwe site van het AD, met behalve veel aandacht voor sport en uitgaan ook voor regionaal en lokaal nieuws in de Randstad, staat sinds gisteren online. Er werken straks 13 internetredacteuren, onder wie 7
online-redacteuren en 6 moderators. De site heeft binnen de hoofdredactie van het AD een eigen hoofdredacteur (Bart van Oortmerssen) en een chef  internet (Henk van Ess die onder meer ook bekend is van Voelspriet).

Volgens hoofdredacteur multimedia Bart van Oortmerssen van de nieuwe site zal er ook een belangrijke rol zijn weggelegd voor ’user generated content’. Lezers zullen op allerlei manieren worden gestimuleerd om zelf stukken en foto’s te maken en vooral ook met eigen nieuws te komen. “Bedoeling is dat lezers zelf gaan dienen als bron. We willen mensen bijvoorbeeld ook hun eigen concertrecensies laten schrijven. Verder willen we lezers zoveel mogelijk betrekken bij het nieuws. Ze krijgen daarom op de site de gelegenheid om direct te reageren op artikelen. Er komen ook veel polls en fora op de site,” zegt hij.

Daarnaast denkt het AD ook na over betaalde diensten. “Maar dat moeten wel diensten met toegevoegde waarde zijn. In Nederland is het namelijk heel  moeilijk om betaalde diensten te introduceren,” zegt Van Oortmerssen. Er wordt naar voorbeeld van The New York Times gedacht aan online puzzels en aan een afslankclub. Maar zover is het volgens Van Oortmerssen nog niet. “We gaan eerst goed kijken naar wat er in het buitenland werkt,” vult Jeroen Mann, Manager Multimedia en commercieel verantwoordelijk voor de nieuwe site, hem aan.

Volgens Mann zullen de inkomsten van de nieuwe site vooral uit online reclame moeten komen. “We verwachten een enorme groei van online reclame de komende jaren en denken dat we goed gepositioneerd zijn om daar flink van te kunnen profiteren. We willen ons ook onderscheiden door bijvoorbeeld grotere advertentievormen aan te gaan bieden dan de gebruikelijke. Daarmee willen we bedrijven die met ’branding’-vraagstukken bezig zijn de kans geven om ook hun merk flink te versterken.”

Ook denkt het AD dat er een markt is voor adverteerders die zich juist specifiek op een stad willen richten. “Ook daar verwachten we veel van. We zijn namelijk erg interessant voor adverteerders die zich exclusief op de Randstad willen richten,” zegt Mann. Dat zijn er volgens Mann nogal wat. De verkoop van de advertenties aan nationale adverteerders zal door de verkooporganisaties van PCM en Wegener Multimedia worden gedaan. De (multimedia) verkooporganisatie van het nieuwe AD richt zich op regionale en lokale adverteerders in de Randstad.

Commerciële partners van de nieuwe AD-site zijn Wegener-onderdelen Jobtrack (voor banen), Autotrack (voor auto’s) en Kleintjesmarkt (voor rubrieksadvertenties). Verder denkt het AD ook na over het inrichten van
een webwinkel op de site. Een andere bron van inkomsten moeten de gesegmenteerde nieuwsbrieven die verstuurd gaan worden. Die worden gesegmenteerd per onderwerp en per regio, aldus Mann. Bedoeling is dat mensen zich voor die nieuwsbrieven gaan registeren. Ze hoeven niet te betalen om een nieuwsbrief te ontvangen maar er komen waarschijnlijk wel advertenties in.

Deel dit bericht

1 Reactie

Dave

Beste AD redactie Wellicht eens handig om te denken aan betaalde games als content. Er zijn op dit gebied een aantal nationale en internationale ontwikkelingen gaande die zeker de moeite waard zijn. Een partij als SkillHill in Nederland en Skilljam in de VS zorgen voor aanzienlijke secundaire inkomstenbronnen voor veel websites!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond