Deel dit artikel
-

Adatus geeft webwinkels inzicht in niet-kopers

Het nieuwe Nederlandse profielenbedrijf Adatus gaat aan webwinkels informatie verkopen over de bezoekers aan hun winkels die niets kochten.

Webwinkels kunnen vanaf de zomer gebruik maken van een nieuwe dienst van Adatus. Het bedrijf, dat vorige week officieel de deuren opende, gaat zijn kennis van de Nederlandse internetter verkopen aan webwinkels.

Oprichter Johan van Mil: “In de VS wordt 25 procent van de display advertising vertoond op basis van audience targeting-technieken. Het wordt ingezet voor branding en response. Een nieuw element is – wat heet – audience discovery.

Veel webwinkels hebben geen benul van wie hun bezoeker is. Het gaat om mensen die de winkel wel bezoeken, maar niets kopen. Dat is misschien wel 99 procent van alle bezoekers van een shop. Met de miljoenen profielen in onze database weten wij wie die niet-kopers zijn. Hiermee kunnen webwinkels hun assortiment beter laten aansluiten op hun niet-kopers. Daarnaast kunnen profielen ingekocht worden van degene die wel-kopen om zo gerichter converterende klanten te werven.

We weten bijvoorbeeld dat dat mensen kunnen zijn met een bovengemiddeld interesse in auto’s en reizen naar Spanje. Een klant kan bijvoorbeeld ook aanmerkelijk ouder zijn dan waar de webwinkelier van uit gaat. Dat soort anonieme informatie gaan we aan winkels verkopen”.

Adatus is een bedrijf dat van sitebeheerders, uitgevers en webwinkels anonieme profielinformatie krijgt van de bezoekers van die sites. Het bedrijf bundelt en clustert die informatie. Adverteerders kunnen een x-aantal profielen kopen met informatie over interesses en aankoopintenties van Nederlandse websurfers. Zodoende kunnen ze gerichter adverteren en de bekendheid van hun merk of kooplust van de internetters vergroten.

“Onze database bevat 10,4 miljoen profielen van Nederlanders. Daarvan krijgen we maandelijks 30 miljoen zoekopdrachten binnen”. De profielen bevatten informatie over demografie, interesses en koopintenties. Ze worden zes maanden na vergaring gewist.

Van Mil zegt dat zijn bedrijf er actief op gaat toezien dat de partijen die data aanleveren een actief opt out-beleid voeren. Of en, zo ja, welke sancties er op staan als uitgevers of winkels zo’n beleid niet hebben is niet bekend.

Foto: malias (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond