Deel dit artikel
-

Adobe schuift verder op naar digitale marketing

Adobe Nederland zet een belangrijk deel van de verkoopcapaciteit in op zijn marketing clouddiensten. Dat vertelde directeur Werner te Riet van Adobe Nederland op de Adobe Summit in Londen aan Emerce. “We hebben in korte tijd veel grote klanten voor onze web content en analytische diensten kunnen interesseren.”

Na Atos nemen UPC, Philips, DSM en Shell – sommige voor hun wereldwijde vestigingen – web content management en analytische diensten bij Adobe af. Dat is opmerkelijk omdat Adobe eigenlijk nog maar kort in deze markt zit, met de overname van Omniture in 2009 en Day Software in 2010. Het Zwitserse Day was in het geheel niet actief op de Nederlandse markt.

Adobe mikt met zijn marketingproducten vooral op grotere bedrijven, maar Te Riet vindt de markt nu ook rijp voor de top van het middenkader, bedrijven met zo’n 300 miljoen euro omzet. “We zullen niet snel aan de onderkant van de markt gaan zitten, heel veel kleinere bedrijven kunnen met Google Analytics prima uit de voeten.”

Daarnaast wil men deze bedrijven aan andere Adobe-producten helpen, voor optimalisatie en het voorspellen van het rendement van sociale campagnes bijvoorbeeld.

Terwijl voor digitale media – de andere belangrijke bedrijfstak van Adobe – het web als verkoopkanaal fungeert, worden klanten voor digitale marketing individueel benaderd. “We verkopen deze oplossingen het liefst aan ondernemingen die digitale media strategisch inzetten. Om die reden zijn we ook veel nieuwe mensen aan het aantrekken, bij voorkeur met bredere ervaring op het vlak van digitale media. Wij willen adviseurs, geen typische verkopers.”

Er zijn nog weinig Nederlandse klanten die alle marketingproducten afnemen (Web experience, testing en targeting, sociale marketing en media optimalisatie) “maar men ziet duidelijk het voordeel van de geïntegreerde diensten”

Te Riet denkt dat uiteindelijk ook creatieven er baat bij hebben om performancegegevens van hun klanten aangeleverd te krijgen. “Vroeger leverde de creatieve industrie zijn producten af bij de klant, en hoorde je er bij wijze van spreken niets meer van, nu kun je continu optimaliseren op grond van actuele meetgegevens. Daar heeft iedereen baat bij.”

Ter Riet denkt dat de rol van mediabureaus als intermediair ‘een andere’ gaat worden. “Er wordt veel meer geautomatiseerd, inkoop van advertenties bijvoorbeeld, maar onze software kan ook voorspellen welke sociale campagnes het beste scoren.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond