Deel dit artikel
-

Adobe domineert betaalde analyticsmarkt

Adobe domineert de markt voor betaalde web analytics. Het bedrijf claimt een marktaandeel van 41 procent. Rivaal IBM komt niet verder dan 16 procent. Forrester Research rekent Adobe inmiddels tot de belangrijkste aanbieders op dit gebied.

Adobe eindigt hoog in een onderzoek van Forrester Research. Adobe Analytics behaalde topscores in 66 van de 75 criteria. Adobe Analytics wordt inmiddels gebruikt door bedrijven zoals Audi, Conde Nast, CSC, Lenovo, Rakuten, Redbox, Skullcandy en Starwood Hotels. Het pakket wordt steeds vaker verkocht in combinatie met targetingsoftware.

Het bedrijf dat zich enkele jaren geleden nog profileerde met Flash en Photoshop, richt zich steeds meer op cloudoplossingen voor marketing en creative doeleinden. “Die twee activiteiten schuiven we in elkaar omdat ze in de digitale wereld niet meer los van elkaar kunnen worden gezien,” vertelde country manager Werner Te Riet van Adobe Nederland gisteren op de Adobe Summit in Londen.

“Een jaar of wat geleden kregen we continu de vraag: wat heeft Photoshop in godsnaam te maken met marketing?” merkte Brad Rencher, chef Digital Marketing, op. “Nu krijgen we die vraag zelden meer.” De koppeling tussen ‘art & science’ wordt beter begrepen. Een fraaie site moet ook rendement opbrengen, als die niet werkt kan hij op basis van analyses real time worden aangepast. Creatieven en marketeers moeten nauwer samenwerken.

Een kwart van de wereldwijde omzet van Adobe komt inmiddels uit marketingsoftware. Nederland doet het in dit opzicht zelf beter. Te Riet: “We zijn begonnen met marketingsoftware in 2011 en vrij snel hebben we grote klanten kunnen binnenhalen, zoals Philips.”

Volgens Te Riet is het einde van de integratie nog niet in zicht. “We schuiven op in de richting voor voorspellende real time analyses. Dat lukt steeds beter met technieken als iBeacons.” Hij sluit niet uit dat Adobe zich verder zal ontwikkelen in de richting van business intelligence, “waar we nu nog vaak met partners werken”.

Op de Adobe Summit liepen gisteren grote klanten rond. Shell zelfs met een enorm grote delegatie. De reden is volgens Te Riet dat de rol van de marketeer de laatste twee jaar meer veranderd is dan de vijftig jaar ervoor. De belangrijkste aanjagers voor verandering zijn volgens onderzoek van Adobe zelf het groeiende aantal kanalen en platformen om het juiste publiek te bereiken, nieuwe manieren om naar audience engagement te kijken en nieuwe technologie om de effectiviteit van marketingactiviteiten te meten.

Het vermogen om met alle kanalen te werken en effectiviteit te kunnen meten, wordt als de belangrijkste succesfactor gezien. De meerderheid van de marketeers in Engeland, Duitsland en Frankrijk vindt dat ze zich meer moeten focussen op data om succesvol te kunnen zijn. Marketeers in Frankrijk noemen storytelling-vaardigheden als cruciaal voor het marketingsucces. Zeventig procent van de marketeers in Frankrijk vindt dat hyperpersonalisatie nodig is.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond