Deel dit artikel
-

Adobe transformeert tot digitaal marketingbedrijf

Adobe, in het verleden vooral bekend van Photoshop, lijkt zich volledig te storten op digitale marketing. In Londen ontvouwde het bedrijf gisteren zijn strategie voor de komende jaren.

Het vlaggenschip Photoshop wordt niet losgelaten, maar Adobe lijkt een nieuwe missie te hebben ontdekt: digitale marketing. Het is het snelst groeiende onderdeel van het Amerikaanse bedrijf, zo vertelde CTO Ken Lynch op de Adobe Digital Marketing Summit in Battersea Park in Londen. “De sector groeit bij ons met twintig procent op jaarbasis.”

De veranderingen komen niet volledig uit de lucht vallen. Adobe bediende reeds de creatieve markt en marketing speelt daarin steeds meer een rol. Meer en meer willen marketeers bezoekers van sites gerichte advertenties voorzetten, als het even kan on the fly samengesteld op basis van gebruikersprofielen.

De veranderingen werden vorig jaar al duidelijk toen Adobe Efficient Frontier overnam, een bedrijf dat naam heeft gemaakt met het automatiseren van het beheer van advertentiecampagnes.

Adobe concentreert zich op vier gebieden: Digital Marketing, Mobile Marketing, Social Marketing en Analytics. De nadruk ligt op voorspellende marketing: het op grond van analytische gegevens kunnen voorspellen van de effectiviteit van online campagnes en daarop anticiperen.

De ambitie is om het gehele online marketing ecosysteem te meten en de verschillende onderdelen daarin steeds verder te integreren, al dan niet als Software as a Service (SaaS) diensten.

De product portfolio wordt dan ook steeds verder uitgebreid. Onder meer werd gisteren Adobe CQ 5.5 Social gelanceerd, een programma dat digitale marketeers de mogelijkheid biedt om nauwer in contact te treden met klanten via de eigen digitale kanalen in plaats van forums. Met de Adobe CQ Cloud Manager kunnen sociale marketingcampagnes in cloudomgevingen worden opgezet. Ook wordt in Londen een privacy-oplossing voor digitale adverteerders en uitgevers webbezoekers gedemonstreerd.

De grootste uitdaging voor Adobe wordt het overhalen van klanten die nu nog met pakketten van verschillende leveranciers werken. Adobe suggereerde echter dat de tijden van de webmaster voorbij zijn. Website-beheer gaat tegenwoordig hand in hand met geavanceerde marketing- en analyses, en dus is volgens Adobe een meer holistische aanpak gewenst.

Deel dit bericht

1 Reactie

Nico

De tijden van webmasters zijn voorbij.. wat een visie…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond