Deel dit artikel
-

‘Adverteerders hebben weinig interesse in RSS’

Adverteerders maken nog nauwelijks gebruik van de mogelijkheid om reclameboodschappen op te nemen in RSS-feeds. Dat zegt Karel Kolb, oprichter van RSS-zoekmachine Feeder en auteur van het boek 'Leer jezelf snel werken met RSS.'

Ondanks een toenemende belangstelling maakt nog een relatief klein aantal Nederlanders gebruik van RSS, blijkt uit onderzoek van Jungle Rating waarover PCM eerder publiceerde. Naar schatting 5 tot 10 procent van de internetters gebruikt de techniek.

RSS informeert de gebruiker als er een nieuw bericht staat op een site waarvoor hij zich heeft ‘ingeschreven’ en geeft kort weer waar het bericht over gaat. De lezer hoeft daardoor niet meer naar een nieuwssite of weblog te surfen om berichten te lezen, maar krijgt deze in een apart programma of een speciale website direct te lezen.

“Ik denk dat adverteerders nog niet toe zijn aan de mogelijkheid om RSS in te zetten voor hun marketing,” zegt Karel Kolb. Dat nog vrij weinig mensen gebruik maken van de techniek is volgens hem de belangrijkste reden voor het gebrek aan animo.

De enige partij die volgens hem op dit moment zich als ‘online advertentiemakelaar’ bezighoudt met reclame in RSS is TradeTracker. Sitebeheerders die hun RSS-feed beschikbaar willen stellen voor commercieel gebruik kunnen zich aanmelden bij TradeTracker. Zij kunnen dan kiezen welke boodschappen van een groep geselecteerde adverteerders ze willen opnemen. “Alleen bij een affiliate-programma waarbij de adverteerder geen keuze heeft of hij een reclameboodschap beschikbaar wil stellen voor een feed, werkt het systeem,” legt Kolb uit. “Als je adverteerders vraagt of ze hun advertentie ook in een feed kwijt willen, dan reageren ze overwegend negatief.”

In Nederland zijn er ook verschillende partijen die, zonder gebruik te maken van TradeTracker, handmatig advertenties aan feeds toevoegen.

Online advertentiebureau Overture wil begin volgend jaar beginnen met het aanbieden van RSS als advertentiemogelijkheid, zo vertelt Gilbert den Hertog van het bureau. Het bureau is nog in onderhandeling met partijen om mee samen te gaan werken. Sites die vakgerichte informatie geven, vindt hij interessanter dan webpagina’s met algemeen nieuws. “Dan kun je eenvoudiger advertenties koppelen aan een specifiek lezersprofiel.” Hij ziet vooral mogelijkheden in ‘gesponsorde links’ en korte tekstadvertenties, meer dan in banners of buttons. “De ruimte in een feed is beperkt, dan moet je niet met veel advertentietekst komen.”


Deel dit bericht

4 Reacties

Anders Floor

"Dat nog vrij weinig mensen gebruik maken van de techniek is volgens hem de belangrijkste reden voor het gebrek aan animo." Kortom: het interesseert de consument nog niet dus het interesseert adverteerders nog niet. Mis ik iets of ben ik de enige die daar zijn schouders over ophaalt?

Karel Kolb

Anders, je mist niets, alleen haal jij je schouders erover op waar anderen er iets over schrijven, zoals Remco. 🙂

Reinier Meenhorst at Djust nl

Staat tegenover dat de mensen die RSS gebruiken heavy-users zijn en een mooie doelgroep voor (contextuele) advertenties. Daarbij denk ik eerder aan de pagina's waar men naar toe klikt na het lezen van de headline/lead ipv reclame in de feeds. RSS readers dienen toch vooral om 'koppen te snellen'. Ik sta liever op de pagina die men met aandacht (exposure) leest dan met een ad tussen die vele 'mark as read' koppen.

Stonehead

In de RSS-feed van Tweakers is onlangs geadverteerd voor technische vacatures. RSS is gewoon nog niet mainstream, maar de huidige doelgroep (geeks) wordt door adverteerders dus heus wel gevonden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond