Deel dit artikel
-

Adverteerdersboycot raakt Facebook nauwelijks

Zoals verwacht presenteerde Facebook vanavond beter dan verwachte kwartaalcijfers. De adverteerdersboycot afgelopen zomer van onder meer Unilever, Starbucks en Coca Cola heeft nauwelijks impact gehad. De omzet steeg van 17,6 naar 21,4 miljard dollar.

De nettowinst bedroeg 7,8 miljard dollar, een jaar geleden was dat iets meer dan 6 miljard.

Wel stegen opnieuw de operationele kosten, van 10 miljard naar 13,4 miljard.

Facebook verkocht meer advertenties omdat consumenten meer online zijn gaan bestellen en die producten nu eenmaal online moeten worden gepromoot.

Sommige adverteerders besloten deze zomer tijdelijk niet te adverteren als protest tegen haat en racisme die te welig bij Facebook zouden tieren. De boycot duurde te kort om enige impact te maken.

Het aantal actieve maandelijkse gebruikers neemt inmiddels nog steeds toe, naar 2,7 miljard. Het aantal dagelijkse actieve gebruikers bedroeg 1,8 miljard, 12 procent meer dan een jaar terug. Wel nam het aantal gebruikers in de thuismarkt iets af.

Het bedrijf is optimistisch over het vierde kwartaal, maar 2021 is ‘onzeker’, deels als gevolg van regulering in Europa en de VS.

Facebook had 56.653 werknemers op 30 september.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond