Deel dit artikel
-

Advertentienetwerken positief over vierde kwartaal

Het voor mediabestedingen traditioneel sterke vierde kwartaal staat weer voor de deur. Heeft de crisis effect gehad op de besteding van de digitale reclame-euro? En wat gebeurt er met de online mediabestedingen in 2010? Emerce vroeg het aan vier advertentienetwerken.

Philippe Van Ooteghem van AdLantic: "Ik verwacht dat we het vierde kwartaal, ten opzichte van vorig jaar een groei behalen van ongeveer 10 procent. Ten opzichte van het derde kwartaal, dat was best wel een lastige periode zoals gebruikelijk, denk ik een groei te zien van 30 tot 35 procent.

Ik merk niks van de crisis. Wel qua betalingen, die termijn is verdubbeld. We zien juist een omzet stijging ten opzichte van vorig jaar. Dat heeft ermee te maken dat we online zitten. Er is een herschikking gaande binnen de marketingbudgetten. Het totale marketingbudget gaat misschien omlaag, maar er wordt geld bij print en tv weggehaald om in online te stoppen.

Het enige nadeel is dat de CPM tarieven omlaag gaan, de stuksprijs is fors lager dan vorig jaar. Het volume moet dus veel hoger zijn, wil je je omzet behouden. Maar met het overschot aan bannervertoningen is dat geen ramp.

De herschikking van het budget blijft denk ik, ook bij het aantrekken van de economie. Meer bedrijven zien nu de voordelen van internet. Dat zal een structurele verandering zijn. Dat in het Verenigd Koninkrijk de uitgaven voor online advertenties groter zijn dan die voor televisiereclame, is een teken dat het die kant opgaat. Volgend jaar zie ik positief in. Als ik kijk naar de orderportefeuille van het vierde kwartaal, dan gaat het goed.

In december maken bedrijven vaak hun budget op. Ik ben benieuwd hoe dat met de herschikking uitvalt. Het kan best zijn dat december zelfs een hele goede maand wordt, al heb ik natuurlijk geen glazen bol."

Tjeerd Kooij van WebAds: "Je ziet dat er een correctie op de CPM-prijs gaande is. Dat wordt gevoed door meerdere zaken. De CPM is, in vergelijking met andere media hoog, er is meer aanbod en beschikbaarheid en de economische situatie drijft de prijs verder naar beneden.

Wij hebben een vrij fors financieel segment. Halverwege vorig jaar merkten we al dat er wat aan de hand was. Dat heeft impact op de totaalomzet. Het finance-deel haalde dat naar beneden. Dat trekt mondjesmaat weer aan.

Ik denk dat het weer aan gaat trekken. Er zal bij online niet meer sprake zijn van de stijging die we eerder zagen. Internet, waar je alle cijfers ziet, zal het wel beter doen dan andere media. Er zal hier eerder een stijgende lijn komen. Televisie is vrij stabiel, maar print zal nog wel verder dalen de komende jaren.

De start van het vierde kwartaal is zeer goed te noemen. Het beslissingstraject is wel korter geworden, dus het is moeilijk om een voorspelling te geven voor het hele kwartaal. Maar als we de trendlijnen volgen, dan lijkt het een goed kwartaal te worden."

Hans Caspers van Semilo: "Ik heb het vermoeden dat men tot de eerste helft van het komend jaar blijft beknibbelen op de mediabestedingen. Over de hele linie wordt er minder besteed. Online krijgt minder klappen. Wij kunnen flexibeler omspringen met verschillende afrekenmodellen dan bijvoorbeeld print en tv.  In 2010 zal je ook nog wel een lichte daling in de bestedingen zien in vergelijking met vorig jaar. Dat zal pas in 2011 weer aantrekken.

We komen uit een verwende wereld. Als we een stijging van de mediabestedingen van 30 procent verwachten, dan voelt een stijging van 10 procent toch al snel als verlies. Voor online is het een hard jaar geweest, maar andere media hadden er meer onder te leiden.

Je ziet dat de groep van 50-plussers meer online is. Dat gebruik neemt toe. De jongere generatie leeft online, ze kijken online tv, zijn mobiel online. Je ziet over het geheel genomen een toename in gebruik. Ook binnen het online winkelgedrag, bijvoorbeeld bij het kiezen van een auto, wordt er veel meer vergeleken.

Voor ons is dat positief, we krijgen een groter netwerk, kunnen mensen vaker bereiken. Dat betekent meer inventory. Maar bij de afname van de bestedingen wordt dat wel over meerdere partijen uitgesmeerd, dat heeft helaas weer effect op de tarieven.

Het vierde kwartaal is een sterk kwartaal. Al verwacht ik dat de mediabestedingen ten opzicht van het afgelopen jaar en ten opzicht van het vierde kwartaal vorig jaar, wel minder zullen zijn. Het kan altijd beter. Met de huidige tendens, de daling in de bestedingen, halen we zeker niet het niveau van de vorige jaren. Het eerste en tweede kwartaal van dit jaar waren slecht. In het derde kwartaal trok dat iets bij. Het vierde kwartaal zal in lijn met de verwachtingen, een voorzichtige stijgende lijn zijn ten opzichte van het eerste kwartaal. Dat zien we al vanaf de tweede helft van dit jaar."

Friso Hessing van Adfactor: "Als ik afga op de bestedingen in het derde kwartaal, die waren goed, dan ben ik hoopvol voor oktober. Alles is nu gericht op de inkoop voor oktober. We leven naar sinterklaas en Kerst toe. Dit laatste kwartaal moet je verdienen, het is het beste kwartaal van het jaar. Vorig jaar hadden we het vierde kwartaal ons beste kwartaal. Dit jaar is het de vraag hoe het uitpakt met de crisis.

Online is altijd de laatste in de rij bij media-inkoop. Maar ik heb goede hoop. Qua print gaat het nog niet goed, ik heb het vermoeden dat de online bestedingen daarvan profiteren. Het is meetbaar. De crisis is niet voorbij gegaan aan online, maar als markt hebben we niet die harde klap gehad die andere mediumtypes wel hebben gehad.

Voor 2010 denk ik dat de crisis nog wel een nasleep kent. Ik heb geen idee hoe dat zijn weerslag heeft op online, maar we hebben er wel minder last van dan andere mediumtypen. De verwachtingen voor 2009 hebben we moeten bijstellen. In 2010 willen we weer de volledige groei benutten. Als online hadden we een veel grotere klap kunnen krijgen. Daar moet je dan maar blij mee zijn."

Bron foto: Wrote (CC)

Deel dit bericht

1 Reactie

Philippe van Ooteghem

Een kleine correctie: omzet AdLantic Q4-2009 tov Q4-2008 is ca. +10%

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond