Deel dit artikel
-

Advertenties Ask Jeeves voortaan gepresenteerd met techniek Google

De zoekmachines Ask .com en Teoma.com, eigendom van het Californische bedrijf Ask Jeeves, gaan de technologie van concurrent Google gebruiken voor de weergave van betaalde links. Beide bedrijven willen de inkomsten delen die hieruit voortkomen. Die worden geschat op meer dan 100 miljoen dollar voor de komende drie jaar.

De deal moet in september van dit jaar worden geïmplementeerd. CEO Skip Battle van Ask Jeeves verwacht dat de inkomsten uit betaalde links op Ask en Teoma hierdoor al in het vierde kwartaal minimaal zullen verdubbelen ten opzichte van de drie maanden ervoor. "Onze adverteerders worden nu onder de aandacht gebracht van miljoenen nieuwe gebruikers:, stelt op zijn beurt CEO Eric Schmidt van Google.

Ask Jeeves, ooit omschreven als een uiterlijk schaamteloze kopie van Google , werkte hiervoor op het gebied van betaalde links samen met Overture (het voormalige GoTo). Van de Google-technologie wordt kennelijk meer verwacht. Google claimt zelf dat zijn reclamemethode, waarbij de betaalde links duidelijk gescheiden worden gepresenteerd van de 'gewone' zoekresultaten, veel effectiever is dan die van de concurrenten. Bovendien zou vier tot vijf keer vaker op (Google's) tekstadvertenties worden geklikt dan op de traditionele banners.

Ask Jeeves maakte tegelijk bekend in het tweede kwartaal een pro forma verlies van 6,5 miljoen dollar oftewel 16 dollarcent per aandeel te hebben geleden op een omzet van 17,5 miljoen dollar. Het verwacht voor het derde kwartaal echter een omzet van maar liefst 165 miljoen dollar en een pro forma verlies van 5 miljoen dollar oftewel 12 dollarcent per aandeel. In het vierde kwartaal voorziet het aan de beurs genoteerde Ask Jeeves voor het eerst een pro-forma winst te kunnen presenteren

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond