Deel dit artikel
-

Advertentiespreiding over meerdere sites effectiever

Het plaatsen van advertenties op verschillende websites is effectiever dan deze te concentreren op minder sites. Dat stelt Jupiter Media Metrix na een kwantitatief onderzoek. Het bureau beperkte zich wel tot populaire sites. "Doelgroepen blijken vaak verspreid over verschillende sites", aldus Mainak Mazumdat, hoofd onderzoek bij Media Metrix

In de studie werd een vier weken durende online advertentiecampagne opgezet waarbij gemikt werd op vier miljoen impressies. Media Metrix beperkte zich tot drie populaire soorten sites: nieuws, financiën en muziek. In elke categorie koos het bureau vier veelbezochte portals, waaronder CNN , MSNBC (nieuws), Yahoo Finance en CBS Marketwatch (financiën) en tot slot MTV en MP3.com (muziek).

De campagne die werd gevoerd op slechts één van de sites binnen een categorie had tussen de 1,39 en 1,88 miljoen unieke bezoekers tot gevolg. Werd dezelfde campagne op drie sites binnen één categorie gevoerd dan namen de aantallen unieke bezoekers toe tot tussen de 2 en 2,46 miljoen.

Dezelfde online reclamecampagne, verspreid over alle vier de sites, bleek nog succesvoller. In het geval van de muzieksites blijkt het aantal unieke bezoekers zelfs 67 procent hoger dan wanneer de campagne op één site blijft geconcentreerd. De studie onderzocht niet of het effect bij vijf of meer geliefde sites nog groter is.

Mainak Mazumdar, hoofd onderzoek bij Media Metrix, meent dat de studie het vooroordeel ontzenuwt dat online advertenties beter op een klein aantal topsites kunnen worden geplaatst. "Doelgroepen blijken vaak verspreid over verschillende sites." In de praktijk leiden kostenbesparende allianties en exclusieve contracten met mediabedrijven echter vaak tot reductie in de aantallen sites waarop bedrijven adverteren, meent Mazumdar.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jaap Bakker

Al die onderzoeken… Wat heb je eraan? Het is toch duidelijk dat er maximaal (specifieke doelgroepen daargelaten) tien tot twintig sites in Nederland zijn waar je je advertentiegulden nuttig besteedt. De rest is volgens mij weggegooid geld. Ga maar eens na: hoeveel sites kijk je nou dagelijks of wekelijks regelmatig. Het houdt vaak bij een stuk of zeven wel op.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond