Deel dit artikel
-

Adverteren op Facebook: hit & miss

Autofabrikant General Motors (GM) stopt met betaald adverteren op Facebook. Maar rivaal Ford blijft voorlopig nog even vriendjes met het sociale netwerk.

Het nieuws kwam, zo kort voor de beursgang, op een wel erg ongelegen moment. GM maakte deze week bekend dat het zou stoppen met advertenties op Facebook. Een strop van tien miljoen dollar voor het sociale netwerk. Volgens de autofabrikant levert adverteren op Facebook niet veel op.

Rivaal Ford blijft echter tevreden over zijn campagnes op Facebook. “Het is een kwestie van de juiste executie”, liet een woordvoerder aan USA Today weten. Volgens social mediamanager Scott Montyvan Ford is de campagne onderdeel van een veel bredere strategie die niet alleen sociale media omvat. Het bedrijf heeft een miljoen fans op Facebook.

Een ding staat vast: bedrijven hebben wisselende ervaringen met adverteren op Facebook. Nutella beweerde onlangs dat advertentiecampagnes op Facebook in Duitsland meer heeft opgeleverd dan tv-reclame. Facebook zou goed zijn voor vijftien procent van de verkopen van zijn chocoladeproducten.

Een onderzoek van marketingbedrijf Greenlight voorspelt daarentegen weinig goeds. Volgens deze studie klikt de helft van de Facebook-gebruikers nooit op advertenties, Slechts drie procent gaf aan met enige regelmaat op advertenties te klikken. Daarnaast heeft Facebook bij dertig procent een slechte reputatie wat betreft de verwerking van persoonsgegevens.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jochem Dekker

Zoals ik in mijn blog al stelde moet Facebook de balans zien te zoeken tussen bezoekers en commercie. Bezoekers ervaren reclame vaak als storend en zullen bij te veel reclame afhaken, adverteerders hebben vooral duidelijke en goed gerapporteerde resultaten nodig. Zie mijn blog op: http://bit.ly/KBbpMF

NilsR

Wordstreaam maakte een beknopt overzicht van FB ad netwerk VS Google display netwerk. FB is duidelijk (nog?) de mindere voor advertisers: http://www.wordstream.com/articles/facebook-vs-google-display-network

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond