Deel dit artikel
-

Nutella: ‘Facebook-advertenties werken beter dan tv’

Het merk Nutella zegt dat advertentiecampagnes op Facebook in Duitsland meer hebben opgeleverd dan tv-reclame. Facebook was goed voor 15 procent van de verkopen van zijn chocoladeproducten.

Moedermaatschappij Ferrero zocht vorig jaar middelen om zijn chocoladeproducten beter onder de aandacht te brengen tijdens de feestdagen in december. Voor het eerst werden daarbij ook sociale media ingezet.

Het bedrijf kocht zogenoemde Reach Block advertenties in, premium advertenties van Facebook op het prikbord, de startpagina met het overzicht van alle updates van vrienden en relaties. In 24 uur kreeg iedereen in een doelgroep de advertenties vijf keer achter elkaar te zien.

Klanten konden daarnaast ook fan worden van de Nutella-pagina en ook kon een Advent Calendar worden uitgeprobeerd.

De sociale promotie bleek achteraf gezien het meest succesvol: de campagne bereikte dertig procent van de online gebruikers in Duitsland, oftewel zo’n 3,8 miljoen unieke impressies, volgens metingen van GfK. In hoeverre dit zich precies verhoudt tot de tv reclame is niet duidelijk en ook niet of de mix van alle media de Facebook -campagnes heeft versterkt.

Voor Angela Kim, verantwoordelijk voor nieuwe media, heeft Facebook zijn diensten bewezen, met name omdat de producten gewoon nog in de winkel moeten worden gekocht.

Deel dit bericht

7 Reacties

pieter

Facebook was goed voor 15 procent van de verkopen van zijn chocoladeproducten.

Dit begrijp ik niet…ik begrijp dat het succesvol was, dat veel mensen het gezien hebben…maar hoe kan Facebook leiden tot directe verkoop van een pot choloade-pasta…althans ik neem niet aan dat een pot chocoladepasta online besteld kon worden….dus hoe wordt er gemeten da tFacebook 15% van de omzet genereerde?

Z.eur

Die 15% van de verkopen hebben ze zelf zomaar geschat maar de vraag is of de Facebook campagne ook minder dan 15% van het hele budget omvatte.

Kurt De Leeuw

Aangezien het een campagne was die tijdens de feestdagen plaatsvond, durf ik er van uit gaan dat het niet om de chocopotten ging maar eerder over hun andere producten zoals Ferrero Rocher, etc.

pieter

Dat klinkt logisch ja. Mischien dat dat dan wel online besteld kon worden…ik kan me niet voorstellen dat die 15% een schatting is, maar een daadwerkelijke verkoop.

Adriaan Wagenaar

@Kurt de Leeuw: klopt: het gaat niet om Nutella maar om Ferrero Rocher. Zie voor de aanpak het oorspronkelijke artikel (door te klikken op ‘middelen’).

pieter

hmm helemaal duidelijk is het me toch nog niet, daar ze het toch hebben over winkels…dus deze Facebook campagne zou hebben geleid tot meer verkoop in de winkels….vraag ik me nog steeds af hoe en hoe ze dat hebben gemeten…of hebben ze gewoon de omzet met die van vorig jaar vergeleken en een stijging van 15% toegewezen aan de facebook-campagne…..

Angela Kim, a new media manager for the Italy-based Ferrero, said in a statement, “As well as proven incremental reach and a positive cross-media effect between TV and Facebook, we demonstrated that Facebook lifts sales for [CPG brands] in bricks and mortar stores.”

Lucien van der Hoeven

Door op de consumentenaankooppanels van GfK ook de media-exposure te meten is het heel goed mogelijk om de individuele effecten van de verschillende mediacampagnes in kaart te brengen. In Nederland doen we dat ondertussen ook onder de vlag van Media Efficiency Panel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond