Deel dit artikel
-

Adware-bedrijven bestrijden elkaars software

De Antilliaanse leverancier van adware Avenue Media ligt overhoop met de Newyorkse adware fabrikant DirectRevenue. Avenue Media zegt dat de software van DirectRevenue zo is ingesteld dat haar eigen programma Internet Optimizer niet langer werkt. Met die software verdient het Antilliaanse bedrijf naar eigen zeggen 20.000 tot 25.000 dollar per dag.

Avenue Media heeft een kort geding tegen DirectRevenue aangespannen. Daarbij doet bedrijf een beroep op de Amerikaanse Computer Fraud & Abuse Act (CFAA).

Avenue Media is het bedrijf achter de (product) zoekmachine Yoogee. De software Internet Optimizer zorgt voor een koppeling met de zoekmachine en laat ook advertenties zien.

De software van DirectRevenue zorgt ervoor dat via het commando “Kill process Optimizer.exe” de software van rivaal Avenue Media wordt uitgeschakeld. Hierdoor loopt het bedrijf volgens eigen zeggen 7000 tot 10.000 dollar per dag aan inkomsten mis. DirectRevenue verwijst naar de gebruikersvoorwaarden waarin staat dat het eigen programma andere spyware onklaar maakt.

Het conflict geeft een beeld van de cowboymarkt voor spyware en adware, waarbij zelfs relatief onbekende bedrijven kennelijk aardig wat geld weten binnen te slepen. De marges van Avenue Media blijken te variëren van 40 tot 60 procent. DirectRevenue heeft onlangs alleen al 26 miljoen dollar opgehaald van investeerders.

Volgens adware-onderzoeker Ben Edelman, die het conflict in de openbaarheid bracht, trekt Avenue Media zich echter evenmin iets van de regels aan. De software van het bedrijf wordt ongevraagd geïnstalleerd.
Uit onderzoek van Symantec blijkt dat tegenwoordig driekwart van de consumenten-pc’s is geïnfecteerd met kwaadaardige software, waaronder spyware.

Het is overigens onduidelijk wie er achter Avenue Media zit. Uit gegevens van de Kamer van Koophandel op de Antillen blijkt dat Avenue Media NV wordt bestuurd door een Nederlands bedrijf eManagement NV, maar dat zegt alleen hand en spandiensten te leveren.



Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!