Deel dit artikel
-

Aegon achter nieuwe onlinebank

Aegon is betrokken bij de nieuwe onlinebank Knab, oftewel bank maar dan omgekeerd. De diensten worden verstrekt via een website en een mobiele app.

Formeel presenteert Knab zich als een zelfstandige bank, maar bankverzekeraar Aegon is honderd procent aandeelhouder. Knab opereert ook onder de banklicentie van de verzekeraar.

Knab moet bank persoonlijk relevant maken, aldus oprichter en directeur René Frijters. “Onze klanten krijgen van ons alerts die specifiek op hun situatie van toepassing zijn. Zodat je niet onnodig rood hoeft te staan, maar ook ontvang je bijvoorbeeld een alert als je persoonlijk voordeel kunt behalen, door fiscale regelingen die voor jouw situatie gelden.”

Frijters begon zijn loopbaan als ICT consultant en functioneel ontwerper, maar werd al gauw directeur sparen, betalen en beleggen bij DSB Bank. Daarnaast was hij oprichter van Alex Beleggersbank.

Voor de complete dienstverlening van Knab betalen klanten vijftien euro per maand. Daarvoor kan ‘echt onafhankelijk advies’ worden geleverd, zonder verkoopmotief. Daarom werkt Knab met een onafhankelijk netwerk van financieel experts. Klanten betalen expliciet voor financieel advies als ze hierop een beroep willen doen. Frijters: “We hebben er bewust voor gekozen geen eigen verkoopadviseurs in dienst te nemen, maar werken samen met onafhankelijke financieel experts.”

De dienstverlening van Knab bestaat voorlopig uit wereldwijd betalen, contant geld opnemen, uiteenlopende spaarproducten, een digitaal kasboek en vermogensbeheer, maar ook een financieel dashboard, financiële planning, alerts en mobiel bankieren.

Knab wil over vijf jaar meer dan honderdduizend klanten hebben.

René Frijters is een van de sprekers op Emerce eFinancials, op 1 november in ’t Spant in Bussum.

Deel dit bericht

3 Reacties

Surfer

“15 euro per maand.”? Zo, dat is niet mis … 180 Euro per jaar. Dat is wel een paar factoren meer dan mijn huidige bankkosten.
Ik ben benieuwd of 100.000 mensen dat er voor over hebben.

fais

is het niet handig om ook de website van de bank zelf kenbaar te maken aangezien de bank geen filialen wil gaan openen? aan 1 filiaal lijkt het me moeilijk om aan de 100.000 te komen denken jullie niet

Paul Haarman

Wat de kosten betreft vind ik € 15,- per maand juist laag. Als ik kijk wat de traditionele banken de laatste jaren zijn gaan doorrekenen lijkt Knab mij goedkoper. Probleem lijkt me wel dat in deze onzekere tijden klanten eerder voor de “zekerheid” van de traditionele banken kiezen. Daar zit de kern van het succes of falen van Knab. Als zij overtuigend kunnen waarmaken dat Knab “not just a new online bank” is dan hebben ze een grote toekomst vor zich. Een hele uitdaging!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond