Deel dit artikel
-

‘Affilatemarketing in 2009 naar 150 miljoen’

“Affiliatemarketing is in Nederland totaal onderbelicht, terwijl er nog zo veel groeipotentieel in de markt zit”. Edwin Basten, directeur van OMG, denkt zijn markt, door verschuivende mediabestedingen, dit jaar tot 150 miljoen euro kan groeien.

Vijf grote affiliatemarketingbureaus maakten vanochtend hun gezamenlijke groeicijfers bekend. OMG, Daisycon, Testnet, M4N en Scoot Media melden over het vierde kwartaal van 2008 omzetgroei van tussen de 40 en 100 procent. Het gewogen gemiddelde bedraagt 65 procent, aldus het vijftal.

De reden om met een gezamenlijke uitspraak te komen is dat zijn markt, volgens Basten, onderbelicht is. Branchevereniging IAB Nederland meldde recentelijk dat de online mediabestedingen over het vierde kwartaal juist waren gedaald, met 2,2 miljoen tot 44,5 miljoen euro. "Daar zitten niet de cijfers van M4N en Scoot Media in, wel van de andere drie. Waar over de gehele linie sprake van een daling is, groeit onze branche."

Voor dit jaar verwachten de vijf bedrijven aanhoudende groei. "We zien allemaal groeiende belangstelling van grote adverteerders die hun mediabudgetten van offline media naar online media verschuiven. De verwachte groei komt uit zowel die nieuwe klanten, als bestaande klanten die meer uit gaan geven. Ze beginnen in te zien dat wij voor 100 procent zijn af te rekenen op het geleverde resultaat. In zekere zin lijkt het op de afrekenbaarheid van direct marketing. Het verschil is dat wij per uur de uitingen en de positionering in onze netwerken kunnen aanpassen".

De leden van IAB Nederland meldden dat de online mediabestedingen over heel 2008 uitkwamen op 159,6 miljoen euro. Nederlandse adverteerders spenderen volgens schattingen het dubbele bij Google.

Foto: Zenobia_joy (Flickr/CC)

Deel dit bericht

6 Reacties

Catherina

jammer dat de cijfers van http://www.tradetracker.nl en http://www.tradedoubler.nl er niet bij zitten. Die hebben samen meer dan de helft ban de Nederlandse markt in handen. Overigens zou ik de genoemde 44,5 miljoen met een korreltje zout nemen. Daisycon geeft namelijk altijd veel te hoge cijfers door. Is ook geen echt affiliatebedrijf maar een holding voor diverse praktijken waaronder gsmplaza en andere webwinkels die ze kopieeren van hun klanten. Heeft mijn inziens dus niks met affiliate marketing te maken. Ik schat de affiliate omzet van Daisycon op niet meer dan 2 miljoen (hoogstens).

Frans Eldering

Mooie cijfers! Felicitaties aan de netwerken! Zeker in een economisch onzekere tijd als nu is er veel behoefte aan een vorm van marketing waarbij direct een verband kan worden gelegd tussen de uitgaven en inkomsten. Hopelijk komt dit inzicht dit jaar bij nog meer adverteerders.

Eric

Catherina, ik ben publisher bij al deze bedrijven… ik genereer in me eentje 1,7 miljoen omzet. Met een 30% marge voor deze bedrijven is dat is dat al 2.2 Miljoen toaal omzet waarvan een groot gedeelte bij Daisycon vandaag komt. Jou kennis van deze markt lijkt me dus redelijk gering.

Joris Goossens

Ook wij merken zeker een sterk toegenomen vraag naar performance based marketing, steeds meer adverteerders zijn op zoek naar CPA modellen.  We zien het jaar dan ook positief tegemoet.

Thomas Heezen

Gek dat er over 5 grote gesproken wordt, terwijl de 2 van de grootste drie, nl. TradeDoubler en TradeTracker niet genoemd worden of er van hun geen commentaar bij is.

tim de Vrind

en ook Zanox ontbreekt…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond